لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۹

نازنین زاغری گذرنامه بریتانیایی‌ خود را «پس گرفت»؛ حضور یک گروه مذاکره‌کننده در تهران


ساعتی پس از انتشار اخباری مبنی بر نزدیک بودن آزادی نازنین زاغری رتکلیف، یک نماینده مجلس عوام بریتانیا در توییتی خبر داد که خانم زاغری گذرنامه بریتانیایی خود را پس گرفته است.

حجت کرمانی، وکیل نازنین زاغری-راکلیف، شهروند دوتابعیتی زندانی در ایران، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز ابراز امیدواری کرده بود که به زودی «خبرهای خوبی» درباره آزادی وی منتشر شود.

حال تولیپ صدیق، نماینده مجلس و نزدیک به خانواده خانم زاغری، در بریتانیا در یک پیام توییتری نوشته است که نازنین زاغری پس از شش سال پاسپورت خود را پس گرفته است.

هنوز خبر آزادی نازنین زاغری که از سال ۲۰۱۶ به‌اجبار در ایران به سر می‌برد به طور رسمی منتشر نشده، اما پس گرفتن پاسپورت می‌تواند به این معنی باشد که او برای خروج از کشور دیگر مشکلی نخواهد داشت.

خانم صدیق از حزب کارگر بریتانیا همچنین از حضور یک گروه مذاکره‌کننده بریتانیایی در تهران خبر داده است. حضور این گروه می‌تواند به بازپرداخت بدهی این کشور به ایران مربوط باشد.

پیشتر خبری که هنوز رسما تایید نشده گفته بود که بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی دولت بریتانیا به ایران پرداخت شده است.

در همین حال یک خبر غیررسمی دیگر می‌گوید که انوشه آشوری، دیگر زندانی دوتابعیتی، نیز آزاد خواهد شد.

دولت بریتانیا به دلیل تحویل ندادن تانک‌های مدل چیفتن که قرارداد آن بیش از چهار دهه پیش میان حکومت پهلوی و دولت وقت بریتانیا امضا شده بود، حدود چهارصد میلیون پوند به ایران بدهکار است.

سارا معصومی، خبرنگار حوزه سیاست خارجی، نیز از آزادی «قریب‌الوقوع» نازنین زاغری و انوشه آشوری، دیگر شهروند ایرانی-بریتانیایی از زندان خبر داد.

نازنین زاغری،‌ کارمند بنیاد تامسون رویترز، در فروردین ۹۵ در پایان سفرش به ایران که برای دیدار با خانواده خود رفته بود، در فرودگاه تهران به اتهام «جاسوسی» بازداشت و به پنج سال زندان محکوم شد.

از چند ماه پیش،‌ با وجود پایان یافتن دوران محکومیت این شهروند دوتابعیتی، حکومت ایران با گشودن پرونده‌ای جدید علیه او، بار دیگر خانم زاغری را به یک‌ سال زندان محکوم کرد.

انوشه آشوری، شهروند ایرانی- بریتانیایی نیز در سال ۲۰۱۹ توسط دستگاه قضایی ایران به جرم «جاسوسی برای موساد» به ده سال و به جرم «اندوختن ثروت نامشروع» به دو سال زندان محکوم شده بود.

XS
SM
MD
LG