لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۹

چرا واردات برخی گوشی‌های چینی به ایران ممنوع اعلام شد؟


بر اساس دستور سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مجوز واردات برخی گوشی‌های نشان‌های تجاری مانند شیائومی و نوکیا به ایران ممنوع اعلام شده است. چرا این اتفاق رخ داده است؟

شرکت چینی شیائومی و چند برند دیگر ازجمله وان پلاس به‌دلیل تحریم‌ها در ایران نمایندگی یا دفتر رسمی ندارند، برای همین برخی استانداردهای سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات مثل مسیریابی شماره‌های اضطراری در گوشی‌های آن‌ها رعایت نشده و همین موضوع عامل لغو مجوزهای واردات برندهای مذکور اعلام شده است.

این در حالی است که با گران شدن گوشی تلفن همراه که دلیل اصلی آن افزایش قیمت ارز و قانون رجیستر گوشی‌هاست، مردم ایران توان خرید گوشی‌هایی از برندهایی مانند اپل و سامسونگ را ندارند و ناگزیر به خرید گوشی‌های برندهای چینی مانند شیائومی رو آورده‌اند.

در همین زمینه، انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی طی نامه‌ای خطاب به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از این سازمان خواسته است در ممنوعیت مجوز ثبت سفارش برخی برندهای پرتقاضای موبایل به علت مشکل عدم مسیریابی صحیح سرشماره‌های اضطراری تجدید نظر کند.

دلیل ممنوعیت چیست؟

شرکت‌های واردکنندهٔ چینی که در بازار آمریکا فعال هستند، مدتی است که برخی خدمات خود را برای گوشی‌های ایرانی غیرفعال کرده‌اند. برای نمونه، دیگر به‌صورت پیش‌فرض زبان فارسی ندارند و یا شماره‌های اضطراری در ایران در آن‌ها تعبیه نشده است.

در نامه‌ای که سازمان تنظیم مقررات با موضوع ممنوعیت واردات مدل‌های شیائومی برای شرکت‌های واردکننده ارسال کرده، این‌طور آمده که «بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، گوشی‌های موبایل واردشده به کشور سرشماره‌های اضطراری ۱۱۰، ۱۱۵ و ۱۲۵ را به‌درستی مسیریابی نکرده و آن شماره‌ها را به سرشماره ۱۱۲ هدایت می‌کنند که این موضوع موجب عدم دسترسی فوری خریدار گوشی‌های مربوطه به سامانه‌های مرتبط با سرشماره‌های فوق و بالطبع تضییع حقوق آن‌ها خواهد شد».

بر اساس آمار انجمن واردکنندگان موبایل اتاق بازرگانی ایران، طی بازه زمانی تیرماه ۹۹ تا خرداد ۱۴۰۰، تعداد هشت میلیون و ۴۷ هزار دستگاه موبایل با برند سامسونگ در مقابل چهار میلیون و ۵۹۱ هزار دستگاه گوشی شیائومی وارد کشور شده است.

در سال ۱۳۹۹ بر اساس آمار ارائه شده حدود ۱۶ میلیون دستگاه تلفن‌ همراه وارد ایران شده است که بیشتر سهم آنها به موبایل‌های پایین‌رده یا میان‌ردهٔ سامسونگ، شیائومی و نوکیا بازمی‌گردد.

آمار انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی نشان می‌دهد که پس از سامسونگ به‌ترتیب شیائومی با ۲۴ درصد (معادل ۳ میلیون و ۷۴۶ هزار دستگاه) و نوکیا با ۱۴ درصد (معادل ۲ میلیون و ۱۵۸ هزار دستگاه) گوشی قرار دارند. در مقام چهارم، هواوی با ۷ درصد و اپل با ۴ درصد و آنر با ۲ درصد جای گرفته‌اند.

یکی از دلایل رشد فروش برندهای چینی قیمت ارزان‌تر آن‌ها نسبت به رقبا و رشد آن‌ها از نظر سخت‌افزاری بنظر می‌رسد.

حسین غروی ‌رام، رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان موبایل اتاق بازرگانی، خطاب به حسین فلاح جوشقانی، رئیس رگولاتوری، چنین نوشته است:

«در حال حاضر برندهای مطرحی همچون شیائومی دارای عدم همخوانی برای اتصال به سرشماره‌های اضطرای ۱۱۰ – ۱۲۵ – ۱۱۵ کشور و منتقل شدن به شماره ۱۱۲ مرکز ملی امداد و نجات هستند که به دلایل فنی و متفاوت بودن این سرشماره‌ها با شماره‌های عمومی در سایر کشورهای دنیا با روش‌های دیگری از جمله نگه ‌داشتن کلید صفر یا... در برخی مدل‌ها در حال حاضر قابل انجام است که طبق شنیده‌ها با توجه به درخواست‌های پلیس کشور و ستاد بحران نیاز به حفظ جان و امنیت مصرف‌کنندگان در شرایط بحرانی و اضطراری (که از آن منظر تقاضای کاملا به‌حق و ضروری است) مجوز ثبت سفارش این مدل‌ها توسط سازمان تنظیم متوقف شده است که نیاز است از جنبه‌های دیگری، مورد تجدیدنظر قرار گیرد با هدف یافتن راه‌حل منطقی و عملیاتی برای حفظ نظم و آرامش بازار و احترام به تقاضای مصرف‌کنندگان.»

در صورت اجرای این ممنوعیت، احتمالاً قیمت گوشی تلفن همراه افزایش خواهد یافت، چرا که این اتفاق هم تأثیر روانی بر بازار می‌گذارد هم باعث بر هم خوردن تناسب عرضه و تقاضا و محدودتر شدن قدرت انتخاب مشتریان به‌خصوص بین موبایل‌های غیرچینی با قیمت بالاتر می‌شود.

XS
SM
MD
LG