لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۴

تحقیقات دیوان عالی اسپانیا در مورد احتمال دریافت میلیون‌ها دلار رشوه از سوی پادشاه سابق


خوان کارلوس پادشاه سابق اسپانیا مصونیت قضایی خود را از دست داده است
خوان کارلوس پادشاه سابق اسپانیا مصونیت قضایی خود را از دست داده است

دادستان‌های دیوان عالی اسپانیا تحقیق در مورد احتمال دریافت میلیون‌ها دلار رشوه از سوی پادشاه سابق این کشور در معامله مربوط به ساخت خط آهن قطارهای سریع‌السیر عربستان توسط شرکت‌های اسپانیایی را آغاز کرده‌اند.

دادستانی کل اسپانیا روز دوشنبه ۱۹ خرداد در بیانیه‌ای این تحقیقات را «بسیار پیچیده» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تحقیقات دیوان عالی اسپانیا معطوف به رویدادهای اواسط سال ۲۰۱۴ خواهد بود. این مقطع زمانی مربوط به فاز دوم قرارداد احداث خط آهن قطارهای سریع السیر بین شهرهای مکه و مدینه است که سال ۲۰۱۱ امضا شد.

خوان کارلوس پادشاه سابق اسپانیا که در این فاصله زمانی به دلیل رسوایی‌هایی متعدد اعتبارش آسیب دیده بود از سلطنت کناره‌گیری کرد و پسرش فلیپه ششم به به پادشاهی رسید. خوان کارلوس که حدود چهار دهه پادشاه اسپانیا بود پس از کناره‌گیری از سلطنت، مصونیت قضایی‌اش را طبق قانون اساسی به عنوان رئیس کشور از دست داد.

دیوان عالی اسپانیا در بیانیه روز دوشنبه خود اعلام کرد که با توجه به اهمیت این پرونده از نظر قانون اساسی تحقیقات به یکی از دادستان‌های ارشد این نهاد و سه دستیار او سپرده خواهد شد.

هر چند رسانه‌های اسپانیایی چند سال است که درمورد دارایی‌های خوان کارلوس تحقیق می‌کنند اما تاکنون این تحقیقات جنبه قانونی و قضایی پیدا نکرده بود. پارلمان اسپانیا حداقل در دو مورد پیشنهاد برخی از احزاب برای تحقیق پارلمانی در مورد فعالیت‌های مالی و دارایی پادشاه سابق را رد کرده است.

دادستانی سوئیس تحقیقات در مورد یک حساب بانکی خوان کارلوس را که گفته می‌شود ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی میلیون‌ها دلار به آن واریز کرده است از مدتی پیش آغاز کرده است.

ماه مارس امسال پس از آنکه روزنامه بریتانیایی دیلی تلگراف گزارش داد که پادشاه فعلی اسپانیا به‌ عنوان وارث بخشی از این دارایی تعیین شده است فلیپه ششم در یک سخنرانی رسمی، بدون اشاره به جزییات این رسوایی، از دریافت هرگونه ارث از سوی پدرش انصراف داد.

پادشاه اسپانیا در این سخنرانی اطلاع از چنین دارایی‌ای را تکذیب کرد.

XS
SM
MD
LG