لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۱

دهها شهر ایران در سالگرد کشتار آبان ۹۸ شاهد اعتصابات و اعتراضات گسترده بود


اعتصاب کارکنان کارخانه ذوب آهن اصفهان
اعتصاب کارکنان کارخانه ذوب آهن اصفهان

پیرو درخواست‌های متعددی که برای اعتصاب سراسری و تجمعات اعتراضی در سالگرد اعتراضات آبان ۹۸ منتشر شده بود، از صبح سه‌شنبه ۲۴ آبان از نقاط متعدد تهران و ده‌ها شهر دیگر ایران گزارش می‌رسد که بازاریان و صاحبان کسب‌وکار اعتصاب کرده‌اند و در بسیاری از مناطق نیز تجمعات اعتراضی شکل گرفته است.

تصاویر و ویدئوهایی که از نخستین ساعات روز سه‌شنبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که برخی از راسته‌های بازار و مراکز تجاری در تهران و ده‌ها شهر از جمله کرج، کرمان، رشت، تبریز، اصفهان، شیراز، یزد، بندر گناوه، اردبیل، کیش و همچنینی شمار زیادی از شهرهای استان کردستان اعتصاب کرده‌اند.

اعتصاب بازاریان در شهرهای سنندج، سقز، مریوان، بانه، دیواندرە، مهاباد، بوکان، اشنویه، کامیاران و جوانرود در استان‌های کردستان و آذربایجان غربی، دوازدهمین دور اعتصاب در این استان از زمان شروع اعتراضات است.

اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» که از ۲۶ شهریور در پی انتشار خبر جان باختن مهسا امینی در بازداشت پلیس گشت ارشاد شروع شده بود، در پنجاه و نهمین روز مصادف شده است با سالگرد اعتراضات آبان ۱۳۹۸ که در جریان سرکوب آن بنا به اعلام خبرگزاری رویترز، حدود ۱۵۰۰ معترض کشته شدند.

برخی ویدئوهای امروز همچنین نشانگر شکل‌گیری تجمعات پراکنده توأم با درگیری از جمله در برخی نقاط تهران همچون خیابان‌های منوچهری و جمهوری و برخی مراکز دانشگاهی است.

از اصفهان هم خبر می‌رسد که کارکنان کارخانه ذوب آهن اصفهان اعتصاب کرده‌اند و کسبه شهر اصفهان و نجف‌آباد نیز به اعتصابات سراسری پیوسته‌اند.

بر اساس گزارش‌های شهروندان در شبکه‌های اجتماعی، گروه‌هایی از کسبه بازار بزرگ تهران علاوه بر تعطیل‌کردن مغازه‌ها تجمع اعتراضی هم برگزار کرده‌اند و شعار «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» سر داده‌اند.

کسبه و بازاریان در محله چراغ برق تهران نیز از جمله اعتصاب‌کنندگان روز سه‌شنبه‌اند.

هم‌زمان از برخی دانشگاه‌ها در تهران و برخی شهرهای دیگر گزارش می‌رسد که دانشجویان تجمع‌های اعتراضی شکل داده‌ و یا تحصن کرده‌اند و علیه جمهوری اسلامی شعار سر داده‌اند.

دانشگاه آزاد تبریز، دانشکده علوم انسانی اصفهان، دانشگاه آزاد خمینی‌شهر، دانشکده‌ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه بهشتی، دانشکده کامپیوتر دانشگاه بهشتی، دانشکده ریاضی و علوم‌پایه دانشگاه گیلان، دانشگاه آزاد تهران واحد علوم تحقیقات، دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیر، دانشگاه سوره، دانشگاه رازی کرمانشاه، دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران، دانشکده فنی دانشگاه تهران، انشکده سینما و تئاتر (ورزنده) دانشگاه هنر و پردیس مرکزی دانشگاه تهران شماری از دانشگاه‌هایی هستند که دانشجویان‌ آن‌ها تجمع و یا تحصن کرده‌اند.

دانشجویان در برخی تجمع‌ها سرودهای اعتراضی می‌خوانند و شعارهایی نظیر «۱۵۰۰ نفر کشتۀ آبان ماست؛ زاهدان کردستان چشم و چراغ ایران؛ دانشجو بیدار است از استبداد بیزار است؛ قسم به خون یاران ایستاده‌ایم تا پایان» سر می‌دهند.

ظهر سه‌شنبه نیز خبر رسید که کسبه بازار چراغ برق تهران با روشن کردن آتش، اقدام به بستن خیابان‌های منطقه کردند و در خیابان جمهوری تهران نیز معترضان با از جا درآوردن نرده‌های خیابان، موانعی برای رفت‌وآمد مأموران ایجاد کردند.

برخی گزارش‌ها هم حکایت از این دارد که لباس‌شخصی‌ها برای بازکردن اجباری مغازه‌ها به کسبه فشار می‌آوردند.

در همین حال، محلات نازی‌آباد و جنت‌آباد و همچنین ایستگاه مترو میدان صنعت در تهران، شاهد شکل‌گیری تجمعات اعتراضی بود و در کرج نیز از منطقه گوهردشت تجمع اعتراضی گزارش شده است.

بامداد سه‌شنبه تعدادی از معترضان در شهر یزد نیز با پرتاب کوکتل مولوتف به دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه این شهر، این دفتر را به آتش کشیدند.

نهادهای مدافع حقوق بشر می گویند در اعتراضات هشت هفته‌ اخیر حداقل ۳۴۴ نفر کشته و بیش از ۱۵ هزار نفر دستگیر شده‌اند.

دعوت به اعتصاب سراسری و سه روزه در سالگرد سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ از چند روز پیش در شبکه‌های اجتماعی منتشر و به گردش درآمد. جرقه اعتراضات آن سال تصمیم ناگهانی دولت برای حذف یارانه بنزین و گازوئیل بود.

مخالفان حکومت و نهادهای مدافع حقوق بشر می‌گویند بر اثر سرکوب خشونت‌بار اعتراضات آبان ۹۸ چند صد نفر کشته شده‌اند.

اعتصاب سراسری و تعطیلی بازار و مغازه‌ها فشار بر حکومت جمهوری اسلامی را افزایش خواهد داد که ادعا می‌کند معترضان «اغتشاشگر و عوامل کشورهای خارجی» هستند.

حکومت جمهوری اسلامی در اولین هفته از اعتراضات اخیر مقرها و مراکز غیرنظامی گروه‌های کرد مخالف واقع در اقلیم کردستان عراق را هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داد. در روزهای اخیر سپاه پاسداران بار دیگر به مقرهای گروه‌های کرد که آن‌ها را به سازماندهی «آشوب و تلاش برای تجزیه ایران» متهم می‌کند، حمله کرد.

از سوی دیگر، مقامات آمریکایی می‌گویند که از دولت عربستان سعودی اطلاعاتی دریافت کرده‌اند مبنی بر این‌که ایران ممکن است به این کشور حمله کند.

نیروی دریایی آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد در شناوری که از ایران به سوی یمن حرکت می‌کرد ۷۰ تن سوخت موشک کشف و ضبط کرده است.

جنگ داخلی یمن یکی از عرصه‌های اصلی رویارویی ایران و عربستان سعودی است و شورشیان حوثی مورد حمایت ایران بارها با موشک‌های دوربرد و پهپاد به خاک عربستان حمله کرده‌اند.

فشار بر جمهوری اسلامی با گسترش اعتصابات

گسترش اعتراضات دو ماه اخير به اعتصاب‌های سراسری و یا تحریم فشار بر حکومت جمهوری اسلامی را که با تحریم‌های خارجی روبرو است افزایش خواهد داد. البته اعتراضات و مواردی از اعتصاب‌های کارگری طی دو ماه گذشته روی تولید و صادرات نفت ایران تاثیر نداشته است.

همزمان، دفتر حقوق بشر سازمان ملل در یک بیانیه دیگر از حکومت ایران خواست تمامی افرادی را که به دلیل شرکت در تجمع‌های مسالمت‌آمیز دستگیر شده‌اند هر چه سریع‌تر آزاد کند.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل نیز روز جمعه از حکومت ایران خواستند صدور احکامی نظیر «افساد فی‌الارض» برای بازداشت‌شدگان را که در قانون مجازات اسلامی حکم اعدام دارد متوقف کند.

حکومت جمهوری اسلامی با استفاده از مناسبت‌هایی نظیر ۱۳ آبان که سالگرد اشغال سفارت آمریکا در تهران است و یا اعزام تیم ملی فوتبال به جام جهانی قطر، هواداران خود را بسیج کرده و یا حداقل تلاش کرده که توجه افکار عمومی را از اعتراضات جاری منحرف کند.

در بیلبورد بزرگ میدان ولی عصر تهران که معمولا تندروها برای تبلیغات از آن استفاده می‌کنند تصویری از بازیکنان تیم ملی ایران که با حمایت پهلوانان و جنگجویان ایران کهن به میدان مسابقه می‌روند نصب شده است.

ولی دو تن از سرشناس‌ترین فوتبالیست‌های سابق تیم ملی ایران اعلام کرده‌اند که به خاطر همبستگی با مردم ایران دعوت فیفا و کمیته برگزار کننده را برای شرکت در مراسم رسمی جام جهانی رد کرده‌اند.

علی دایی، اسطوره فوتبال ایران، گفت:«در این روزها که حال دل اکثر ما خوب نیست به دعوت رسمی فیفا و فدراسیون فوتبال قطر برای حضور در جام جهانی به همراه همسر و دخترانم جواب منفی دادم که کنار شما در میهنم باشم و همدردی خود را با تمام خانواده‌هایی که عزیزان خود را در این روز ها از دست داده‌اند اعلام کنم».

خبرگزاری ایسنا گزارش داد که جواد نکونام هم دعوت فیفا را رد کرده است. علی کریمی هم در پست‌های توئیتری و اینستاگرامی گفته که دعوت مشابه برای حضور در جام جهانی قطر را نپذیرفته است.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی، آسوشیتدپرس و رادیو فردا/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG