لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۰

۴۵ نماینده پارلمان اروپا خواستار آزادی دختران بازداشتی معترض به حجاب اجباری شدند


فرداکاتور،طرح از مانا نیستانی
فرداکاتور،طرح از مانا نیستانی

۴۵ نماینده پارلمان اروپا اخیرا در نامه‌ای به فدریکا موگرینی،مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از وی خواستند تا «به طور علنی از زنانی که در اعتراضات علیه حجاب اجباری بازداشت شده اند،حمایت کند و از مقامات ایرانی بخواهد تا زنان بازداشت شده را فورا و بدون قید و شرط آزاد کند.»

حرکت اعتراضی به حجاب اجباری که به «دختران خیابان انقلاب» معروف است چند روز پیش از تظاهرات اعتراضی دی ماه آغاز شد.

عفو بین الملل روز دوشنبه در بیانیه‌ای با اعلام خبر بازداشت ۳۵ زن در اعتراض به حجاب اجباری، نسبت به وضعیت آنان در زندان ابراز نگرانی کرده‌ بود. این بیانیه می‌گوید ده‌ها زن بازداشت شده در حال حاضر با خطر دادگاه‌های ناعادلانه روبرو هستند.

در نامه نمایندگان پارلمان اروپا آمده که حسن روحانی ،رئیس جمهور ایران، در پاسخ به این اعتراضات، گزارشی را بازنشر کرد که طبق آن «۴۹ درصد» از مردم ایران با حجاب اجباری مخالفند.

در این نامه نمایندگان، ضمن رد اتهامات پلیس تهران مبنی بر سازماندهی این جنبش از خارج، یادآور شدند که این جنبش کاملا ایرانی بوده و همزمان با اعتراضات سراسری نسبت به فساد، بیکاری و افزایش قیمت‌ها صورت گرفته است. در این نامه همچنین به بازداشت شیما بابایی، ویدا موحد و نرگس حسینی اشاره شده است.

۴۵ نماینده پارلمان اروپا از بیانیه خانم موگرینی در زمان تظاهرات سراسری در دی ماه گذشته فدردانی کردند.

در ادامه واکنش‌های بین‌المللی به اعتراض‌ها در ایران، فدریکا موگرینی،دوم ژانویه، کشتن شهروندان معترض را «غیرقابل قبول» خوانده بود.

اعتراضات اولیه به شرایط اقتصادی خیلی زود روند سیاسی به خود گرفت و طی آن‌ها شعارهایی علیه رهبر و نهادهای جمهوری اسلامی، یا در حمایت از پادشاهان پهلوی مطرح شد.

XS
SM
MD
LG