لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۸

اعتراض همایون غنی‌زاده به «کشتار ۹۸»، در مراسم منتقدان و نویسندگان سینما


همایون غنی‌زاده در سیزدهمین مراسم منتقدان سینما
همایون غنی‌زاده در سیزدهمین مراسم منتقدان سینما

در مراسم سیزدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران که شامگاه ۱۰ بهمن برگزار شد، همایون غنی‌زاده، فیلمساز، هنگام دریافت جایزه خود گفت هنرمندان نباید درباره «کشتار ۹۸» سکوت کنند.

در این مراسم که برگزاری آن به دلیل سرنگونی هواپیمای مسافربری توسط سپاه یک ماه به تأخیر افتاد، همایون غنی‌زاده با بیان این‌که «سکوت درباره فجایعی مثل آبان ۹۸» قباحت دارد، از هنرمندان خواست مردم را تنها نگذارند.

آقای غنی‌زاده، کارگردان فیلم «مسخره‌باز» که در این مراسم تندیس «خلاقیت و استعداد درخشان» دریافت کرد، جایزه‌اش را به پویا بختیاری، از قربانیان اعتراضات آبان‌ ۹۸، تقدیم کرد و او را «کشته راه وطن» خواند.

این کارگردان همچنین با تأکید بر این‌که «این دوران می‌گذرد و ما می‌مانیم و این جامعه»، در پایان سخنرانی کوتاه خود شعر مشهوری را از سیف فرغانی، شاعر قرون هفتم و هشتم، خواند با مطلع «هم مرگ بر جهان شما نیز بگذرد / هم رونق زمان شما نیز بگذرد».

در این مراسم، برگزیدگان دیگری چون حامد بهداد و نوید محمدزاده نیز سخنانی در اعتراض به حوادث اخیر ایران بیان کردند.

حامد بهداد، بازیگر برگزیده مراسم، با اشاره تاریخ تولدش، ۲۶ آبان، متن پیامی را خواند که مادرش برای او فرستاده بود و از او خواسته بود عکسی یا پستی برای تولدش منتشر نکند «چرا که جوانان از گرانی و سختی روزگار جان خود را کف دست گرفتند و به خیابان‌ها ریختند.»

در اعتراضات آبان ۹۸ که دامنه آن به بیش از صد شهر ایران کشیده شد، صدها تن از معترضان با گلوله نیروهای انتظامی و امنیتی کشته شدند و بررسی‌های رادیو فردا نشان می‌دهد که دست‌کم ۸۶۰۰ نفر نیز در ۲۲ استان ایران بازداشت شدند.

جمهوری اسلامی هنوز هیچ آماری از شمار کشته‌شدگان و مجروحان و بازداشتی‌های این اعتراضات منتشر نکرده است.

در سیزدهمین دوره مراسم منتقدان و نویسندگان سینما که با تغییر کلمه «جشن منتقدان» به «شب منتقدان» در هتل پارسیان انقلاب تهران برگزار شد، نوید محمدزاده نیز با اشاره به سرنگونی پرواز ۷۵۲ گفت: «هر بلایی که سرمان می‌آورند، نمی‌دانم چه عنوانی برایش انتخاب کنم.»

سه روز پس از سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین در ۱۸ دی‌ماه، که به کشته شدن همه ۱۷۶ مسافر ایرانی و غیرایرانی آن انجامید، سپاه پاسداران اعتراف کرد که این حادثه بر اثر شلیک موشک‌ پدافندی سپاه به آن بوده است.

جشن منتقدان و نویسندگان سینما را انجمنی به همین نام که زیرمجموعه جامعه اصناف سینمایی ایران (خانه سینما) است، سالانه برگزار می‌کند و طی آن به سینماگران منتخب بر اساس رأی منتقدان و نویسندگان سینمایی جایزه می‌دهد.

از واکنش دیگر هنرمندان برگزیده این مراسم به حوادث اخیر ایران گزارشی منتشر نشده است.

XS
SM
MD
LG