لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۸

برگزاری چهلم‌ ده تن از معترضان کشته‌شده در میان شعارهای ضد حکومتی در تهران و هفت شهر دیگر


چهلم علی عباسی، حمیدرضا روحی، محسن نیازی، سلیمان شکری، آرمان عمادی، عاطفه نعامی، میلاد سعیدیان‌جو، رضا شریعتی، سپهر مقصودلو و جواد موسوی روز پنج‌شنبه در شهرهای سمیرم، تهران، دهگلان، بوکان، مرودشت، اهواز، ایذه و خوراسگان در میان شعارهای ضد حکومتی و از جمله «مرگ بر خامنه‌ای» و «امسال سال خونه سیدعلی سرنگونه» برگزار شد.

مراسم چهلم‌ «علی عباسی» روز پنج‌شنبه هشتم دی ماه در شهر سمیرم استان اصفهان، در حالی با حضور گسترده و پرشمار مردم در شهر سمیرم استان اصفهان برگزار شد که نیروهای امنیتی و یگان ویژه از دیگر شهرها به سمیرم اعزام شده بودند.

حاضران در چهلم علی عباسی روز هشتم دی ماه در میان شعارهای ضد حکومتی خود از جمله شعار «می‌کشم، می‌کشم آنکه برادرم کشت»، «مرگ بر خامنه‌ای» و «برادر شهیدم، خونت را پس می‌گیرم» سردادند.

خواهر علی عباسی در چهلم برادرش طی سخنانی خطاب به او و دیگر معترضان کشته شده گفت: «شیپور جنگ نواخته شده و دیگر مرد از نامرد تشخیص داده شده است.»

او همچنین گفت: «بر سنگ مزار علی عباسی نقش ققنوس زدیم، چون جوان‌های ایران‌خاتون مثل ققنوس می‌مانند و از خاکسترشان پرنده‌ای متولد می‌شود که افسانه‌ای است و جاودان، به صلابت دماوند، به پر برکتی خلیج فارس و به درخشندگی هخامنشیان.»

بهشت زهرای تهران نیز روز پنج‌شنبه شاهد یکی از گسترده‌ترین چهلم‌های کشته‌شدگان اعتراضات سراسری بود و جمعیت پرشماری با وجود فضای به شدت امنیتی و استقرار نیروهای یگان ویژه، خود را به مزار «حمیدرضا روحی» رساندند.

معترضان با سردادن شعارهایی چون «قسم به خون یاران، ایستاده‌ام تا پایان»، «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه»، و «حمیدرضا نمرده، سید علی‌‌یه که مرده»، چهلم حمیدرضا روحی را به تجمعی ضد حکومتی تبدیل کردند.

یورش نیروهای امنیتی به حاضران در چهلم حمیدرضا روحی با واکنش مردم مواجه شد و برای مدتی بخشی از بهشت زهرای تهران به صحنه ایستادگی معترضان مقابل نیروهای امنیتی تبدیل شد.

شهر دهگلان استان کردستان نیز پنج‌شنبه شاهد برگزاری مراسم چهلم «محسن نیازی» بود، جوان ۲۵ ساله‌ای که در بیست و نهم آبان ماه در اعتراضات این شهر با تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شد.

مردم حاضر در چهلم محسن نیازی ضمن سردادن شعارهایی چون «مرگ بر خامنه‌ای»، در اقدامی نمادین برای اعتراض به اعدام، اقدام به آتش زدن طناب دار کردند.

مراسم چهلم «سلیمان شکری» در بوکان نیز پنج‌شنبه با حضور جمعی از مردم این شهر برگزار شد و حاضران بر مزار او شعار دادند که «اینجا بوکان است، قاتل خائنان است» و «دایه گریه نکن، انتقام فرزندت را می‌گیرم».

چهلم «آرمان عمادی» یکی دیگر از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری نیز روز هشتم دی ماه با حضور پرشمار مردم بر مزار او در روستای عمادآباد شهر مرودشت استان فارس برگزار شد.

معترضان در چهلم آرمان عمادی شعارهای ضد حکومتی از جمله «بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایی»، «کشته ندادیم که سازش کنیم، رهبر قاتل رو ستایش کنیم»، «تا آخوند کفن نشود این وطن وطن نشود» و «رضاشاه، روحت شاد» سردادند.

چهلم «عاطفه نعامی» نیز پنج‌شنه بر مزار او در اهواز برگزار شد. عاطفه نعامی پس از حضور فعال در تظاهرات ضد حکومتی در کرج بازداشت و کمی بعد پیکر بی‌جان او در خانه‌اش در کرج در حالی پیدا شد که آثار ضرب و شتم شدید بر بدن عاطفه مشهود بود.

در شهر ایذه، یکی دیگر از شهرهای استان خوزستان، نیز روز پنج‌شنبه جمع گسترده‌ای از مردم، چهلم «میلاد سعیدیان‌جو، رضا شریعتی و سپهر مقصودی»، سه تن از معترضان کشته شده این شهر را در میان شعارهای ضد حکومتی از جمله «خامنه‌ای قاتله، حکومتش باطله»، «حکومت بچه‌کش نمی‌خوایم، نمی‌خوایم» برگزار کردند.

حاضران در چهلم کشته‌شدگان ایذه همچنین با سردادن شعار «بسیجی سپاهی، داعش ما شمایی» و «مجاهد اعدام بشه، اینجا قیامت میشه» از «مجاهد کورکور» جوان بازداشت شده‌ای که نیروهای امنیتی و مقام‌های حکومتی در صدد معرفی او به عنوان «عامل شلیک به کشته‌شدگان ۲۵ آبان ایذه» هستند، حمایت کردند.

چهلم «جواد موسوی» در خوراسگان اصفهان نیز با ایجاد ممنوعیت حضور مردم بر مزار این معترض کشته شده در حالی برگزار شد که فقط مادر و چند تن از اعضای خانواده او، اجازه حضور بر مزارش را یافتند. با این همه نزدیکان جواد موسوی بر مزار او شعار «از خون جوانان وطن لاله دمیده» را سردادند.

بنابر گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از آغاز اعتراضات سراسری در ۲۶ شهریور ماه تا هشتم دی ماه دست‌کم ۵۰۸ تن از معترضان از جمله ۶۹ کودک و نوجوان زیر هجده سال به دست نیروهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG