لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۹

اعتراض‌های اصفهان؛ «۱۹ مصدوم» در بیمارستان‌ها بستری هستند


عکس منتشرشده از یکی از مصدومان اعتراضات روز جمع اصفهان در پی شلیک نیروهای امنیتی
عکس منتشرشده از یکی از مصدومان اعتراضات روز جمع اصفهان در پی شلیک نیروهای امنیتی

نورالدین سلطانیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، روز شنبه، ششم آذر، ضمن خودداری از ارائه آمار دقیق مصدومان اعتراضات این شهر گفت: «۱۹ نفر در بخش‌های چشم پزشکی مراکز درمانی بستری هستند» و بقیه مصدومان مرخص شده‌اند.

او که پیش‌تر گفته بود حال دو نفر از مصدومان وخیم است، به تلویزیون حکومت ایران گفته است که این اعتراضات «هیچ کشته‌ای نداشت».

حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه ناجا، نیز به خبرگزاری فارس گفته است تا عصر روز شنبه، ۶۷ نفر از معترضان بازداشت شده‌اند. سازمان حقوق بشر ایران پیش از این اعلام کرده بود که در اعتراضات روز جمعه در اصفهان بیش از ۱۲۰ نفر بازداشت و به زندان دستگرد منتقل شده‌اند.

تجمع اعتراضی مردم اصفهان به ناکارآمدی مدیریت آب‌رسانی در اصفهان در این استان روز جمعه، پنجم آذر، در پی مداخله نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد و از بستر خشک زاینده‌رود در ساعت‌های آغازین روز به سایر خیابان‌های شهر کشیده شد و تا ساعاتی از شب نیز ادامه پیدا کرد.

بر اساس ویدئوها و تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، نیروهای امنیتی به سوی معترضان تیرهای ساچمه‌ای و گاز اشک‌آور شلیک کردند و در همین حال تصاویری از زخمی و مجروح شدن مردم در جریان درگیری‌های روز جمعه منتشر شده است.

در همین حال فرمانده نیروی انتظامی اصفهان در مصاحبه با شبکه خبر ایران زخمی‌ شدن «تعدادی از مردم» را تایید کرده و در عین حال از مصدومیت شماری از نیروهای انتظامی هم خبر داده است.

محمدرضا میرحیدری در ادامه مدعی شده که «هفت قبضه سلاح کمری و وینچستر در مبادی ورودی شهر اصفهان کشف شده و برخی اشرار حاضر در اغتشاشات نیز مسلح به سلاح کمری بوده‌اند».

این در حالی است که در تمام ویدئوهای مربوط به اعتراضات روز جمعه فقط نیروهای امنیتی و پلیس به اسلحه مجهز هستند و آشکارا از آنها در برابر مردم معترض استفاده می‌کنند.

جلوگیری از انتشار آمار درست و دقیق از میزان زخمی‌ها و کشته‌شدگان احتمالی اعتراضات به دست حکومت و طرح اتهاماتی مانند مسلح بودن معترضان از سوی مسئولان حکومت ایران سابقه دارد.

XS
SM
MD
LG