لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۰

واکنش نقدی به بازتاب اعتراضات: «به حاکمیت دشمن در فضای مجازی خاتمه دهید»


مقاومت یک مادر در مقابل خودروی گشت ارشاد که دختر «بیمار» او را بازداشت کرده بود
مقاومت یک مادر در مقابل خودروی گشت ارشاد که دختر «بیمار» او را بازداشت کرده بود

معاون هماهنگ‌کننده سپاه روز چهارشنبه، ۳۰ شهریور، تجمع‌های اعتراضی در پی مرگ مهسا امینی را نتیجه «رها»‌ بودن فضای مجازی در ایران عنوان کرد و خواستار «مدیریت» آن شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا نقدی در مراسمی که به مناسبت سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق برگزار شد با استفاده از ادبیات خاص و تکراری جمهوری اسلامی در واکنش به اعتراض‌های مدنی، خواستار «محاکمه و مجازات افراد بی‌رحمی» شد که «فضای مجازی را جولانگاه توهین و تهمت به نیروهای انتظامی» قرار داده‌ و «امنیت کشور را به مخاطره انداخته‌اند».

آقای نقدی در ادامه از تجمع‌های اعتراضی اخیر با عنوان «هرج‌ و مرج» نام برد و آن را «نتیجه رها شدن فضای مجازی» اعلام کرد و خواستار «خاتمه حاکمیت دشمن در فضای مجازی کشور» شد.

در روزهای گذشته همزمان با طیف گسترده واکنش‌های داخلی و بین‌المللی به کشته شدن مهسا امینی در بازداشت «گشت ارشاد»، برخی مقامات قضایی و نظامی نیز شروع به تهدید معترضان و فعالان فضای مجازی کرده‌اند. از جمله غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه روز دوشنبه، ۲۸ شهریور گفت: «برخی افراد نیز در قضیه پیش‌آمده اخیر غفلت کردند و بد امتحان پس دادند.»

او در ادامه با لحنی تهدیدآمیز افزود: «جایی برای غفلت‌، اقدامات تحریک‌کننده، انتشار مطالب دروغ و انجام اقداماتی که می‌تواند جنبه مجرمانه داشته باشد، باقی نمی‌ماند.»

حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه فراجا، نیز روز پنج‌شنبه، ۳۱ شهریور در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر مدعی «برقراری امنیت» برای مردمی شد که به صورت «مسالمت‌آمیز به میدان می‌آیند»، اما در عین حال تهدید کرد که با «رفتارهای ضد انقلاب» برخورد می‌شود.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که در روزهای گذشته ویدئوهای متعددی از تخریب اموال شهروندان مانند خودروهای شخصی از سوی نیروهای گارد ویژه در شهرهای مختلف منتشر شده است. در جریان دادگاه‌های آبان نیز که سال گذشته برگزار شده بود، شماری از شاهدان مشاهدات خود از تخریب اموال عمومی از جمله آتش زدن آن‌ها توسط نیروهای لباس شخصی و نظامی را گزارش داده بودند.

از آغاز اعتراض‌های مردمی به جان‌ باختن مهسا امینی در بازداشت «پلیس امنیت اخلاقی» و اعتراض به حجاب اجباری که از روز خاکسپاری او، ۲۶ شهریور، در سقز جرقه زده شد، شمار شهرهای درگیر اعتراضات تا شامگاه چهارشنبه، ۳۰ شهریور، به دست‌کم ۸۳ شهر رسیده است.

در همین حال در روزهای گذشته شمار زیادی از شهروندان در شهرهای مختلف ایران از قطع شدن یا کاهش سرعت اینترنت خبر داده‌اند.

همزمان «نت‌بلاکس»، یک گروه مستقر در لندن که قطعی و اختلال در اینترنت جهانی را رصد می‌کند، روز چهارشنبه اعلام کرد که ایران در بدترین وضعیت اینترنت از زمان کشتار آبان ۹۸ قرار دارد.

در سال‌های گذشته نیز همزمان با شروع اعتراض‌های مردمی در مقاطع مختلف یکی از مهم‌ترین اقدام‌های حکومت قطع اینترنت منطقه‌ای و سراسری بوده است که از جمله آن‌ها می‌توان به قطع سراسری اینترنت در اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸، همچنین اختلال و قطع اینترنت در اعتراض‌های خوزستان و اصفهان در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد.

در تجمع‌های اعتراضی سال‌های گذشته، موج خشونت و سرکوب اعتراض‌های مردمی پس از قطع یا محدود کردن اینترنت افزایش یافته و پس از آن حکومت با برگزاری تجمع‌هایی با حضور هواداران خود که آن‌ها را «مردم» می‌خواند، مسیر بازداشت و محاکمه معترضان را هموار کرده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری مهر، فارس، رادیوفردا و شبکه‌های اجتماعی/ ف. ع./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG