لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۸

تجمع گروهی از شهروندان ماهشهری برای مقابله با کودک‌آزاری


بدنبال انتشار خبر آزار و اذیت سه کودک از سوی پدر و نامادری خود در شهرک طالقانی بندر ماهشهر٬ شماری از شهروندان ماهشهری با تجمع مقابل دادگستری این شهر٬ خواستار برخورد جدی با کودک‌آزاران شدند. هر دو متهم کودک‌آزاری نیز بازداشت شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها٬ این سه کودک از سوی والدین خود در منزل مسکونی‌شان محبوس و مورد آزار و اذیت و ضرب و جرح قرار گرفته بودند.

آزار این سه کودک شش٬ ۹ و ۱۲ ساله از سوی پدر و همسر وی٬ پس از آنکه دست دختر بزرگ‌تر به وسیله «چکش» شکسته شد٬ از سوی همسایه‌ها به نیروی انتظامی گزارش داده شد.

به گزارش ایرنا٬ این سه کودک٬ حاصل دو ازدواج پیشین پدر خانواده هستند که مادر دو دختر بزرگ‌تر٬ فوت کرده و مادر دختر سوم نیز طلاق گرفته است.

آن‌طور که فرماندار بندر ماهشهر اعلام کرده٬ پدر این سه کودک٬ در روز اول حادثه پس از ارتکاب به جرم در مورد دختر بزرگ خود٬ اقرار٬ بازداشت و راهی زندان شد.

به گفته محسن بیرانوند٬ نامادری نیز که تحت تعقیب قرار گرفته بود روز دوشنبه بازداشت شد و در حال حاضر٬ «تحت قرار» است.

آقای بیرانوند از حمایت شهروندان این شهرستان از قربانیان کود‌آزاری تقدیر کرده و به شهروندا که به علت انتشار این خبر٬ احساسات‌شان «جریحه‌دار» شده٬ اطمینان داده که قوه قضائیه با خاطیان این پرونده برخورد جدی خواهد کرد.

وی در عین حال وضعیت کودکان آزاردیده را «مساعد» گزارش کرده و افزوده کهآنها به «عمویشان که فرد کاملا مورد اعتمادی است تحویل داده شده‌اند.»

مهدی محمدی٬ دادستان عمومی و انقلاب بندر ماهشهر نیز با تائید بازداشت این والدین کود‌ک‌آزار٬ گفته که پرونده در حال «تکمیل نهایی» است و تا به حال حکمی در این رابطه صادر نشده است.

در سال‌های اخیر٬ گزارش‌های متعددی از کود‌آزاری در ایران٬ از سوی رسانه‌های فارسی‌زبان منتشر شده است.

اسفندماه سال ۹۶ رئیس اورژانس اجتماعی ایران اعلام کرد که در شش ماهه نخست سال گذشته٬ ۱۶هزار مورد کودک‌آزاری به اورژانس اجتماعی کشور گزارش شده است.

به گفته رضا جعفری٬ تا اسفندماه سال گذشته٬ ۲۷ هزار و ۵۰۰ مورد از انواع کودک‌آزاری جنسی، جسمی، عاطفی و غفلت به اورژانس اجتماعی اطلاع داده شده بود.

وی همچنین افزوده که «۲۹ درصد از آزارها جسمی و سه درصد جنسی» بوده، اما اعلام نکرده که بقیه کودک‌آزاری‌ها مربوط به چه مواردی بوده‌ است.

رئیس اورژانس اجتماعی ایران در آن زمان گفته بود که «بسیاری از خانواده‌ها از ترس امنیت و آبرو» موارد کودک‌آزاری جنسی را گزارش نمی‌کنند.

پیش از این نیز مقام‌های اورژانس اجتماعی کشور گفته‌اند برخی خانواده‌ها موضوع آزار جنسی فرزندانشان را پنهان می‌کنند و گزارش نمی‌دهند.

براساس آماری که حسین اسد بیگی، رئیس سابق اورژانس اجتماعی ایران، اعلام کرده، در سال گذشته ۶۰ درصد از کودک‌آزاری‌ها توسط پدر و در مجموع ۸۶ درصد توسط والدین انجام شده‌ است.

حسین اسدبیگی مهرماه سال ۹۶ اعلام کرده بود که هزار و ۶۴۲ مورد، یعنی ۶۰ درصد از کودک‌آزاری‌های گزارش شده به «مراکز مداخله در بحران»، توسط پدر اتفاق افتاده و تنها یک و نیم درصد از کودک‌آزاری‌ها توسط افراد غریبه انجام شده‌ است.

آمار بالای کود‌ک‌آزاری در ایران موجب شده دولت لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را که قرار است به زودی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد٬ تدوین کند.

این لایحه سال ۹۰ و در دولت محمود احمدی‌نژاد به مجلس ارائه شده بود اما در مجلس نهم بررسی نشد. دولت حسن روحانی بار دیگر این لایحه را به مجلس ارائه کرده که در حال حاضر در کمیسیون قضایی مجلس به تصویب رسیده است.

آن‌طور که طیبه سیاوشی٬ نماینده مجلس به تازگی خبر داده٬ در ماده ۹ لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان٬ در مورد اینکه «چنانچه پدر و مادر نسبت به فرزندشان دچار بزه شوند، جرم‌انگاری شده است.»

خانم سیاوشی افزوده است:‌ «به طور مثال در مورد اینکه بچه تا چه حدی مورد ضرب و شتم قرار گرفته، درصد‌ها تعیین شده است و همچنین در رابطه با اینکه بچه اگر دچار مشکل عضو بشود و پدر این بزه را انجام داده باشد نیز جرم‌انگاری شده است».

این نماینده مجلس همچنین اضافه کرده که والدین کودکان در صورت آزار جسمی آنها ممکن است «سه یا شش ماه یا ‌حتی یک سال» به عنوان مجازات حبس شوند.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا٬ ایسنا و رادیو فردا

XS
SM
MD
LG