لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۶

بازنشستگان معترض تامین اجتماعی در چند شهر باز هم به خیابان‌ها آمدند


بازنشستگان معترض در بندرعباس
بازنشستگان معترض در بندرعباس

در ادامه تجمعات اعتراضی بازنشستگان، شماری از بازنشستگان تامین اجتماعی روز شنبه، ۲۸ خرداد، در چند شهر کشور تجمع اعتراضی برگزار کردند.

تا لحظه تنظیم این گزارش ویدئوهایی از تجمع بازنشستگان در شهرهای اهواز، بندرعباس، زنجان و آبادان و شوشتر منتشر شده است.

در تجمع اعتراضی روز شنبه، بازنشستگان تامین اجتماعی اهواز شعار «مدعی عدالت، خجالت، خجالت»، در زنجان شعار «چه نام اشتباهی، تامین اجتماعی» و در بندرعباس شعار «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه» سر دادند.

بازنشستگان تامین اجتماعی چندین روز متوالی است که در شهرهای مختلف در اعتراض به افزایش ناکافی حقوق خود به خیابان‌ها می‌آیند.

اهواز از شهرهایی است که در این روزها تقریبا هر روز شاهد اعتراضات بازنشستگان تامین اجتماعی است که می‌گویند افزایش ده درصدی حقوق بازنشستگانِ غیرحداقل‌بگیر از سوی دولت، با تورم شدید کشور تناسبی ندارد.

جرقه اعتراض‌های اخیر بازنشستگان از روز ۱۵ خرداد که در ایران تعطیل رسمی است شروع شد، وقتی که دولت ابراهیم رئیسی اعلام کرد که تنها ده درصد حقوق بازنشستگانِ غیرحداقل‌بگیر را افزایش خواهد داد.

به گفته معترضان تامین اجتماعی، قرار بود در سال جاری حقوق‌ها در سایر سطوح درآمدی به‌جز حداقل‌بگیرها ۳۸ درصد به‌‌علاوه ۵۱۵ هزار تومان افزایش پیدا کند، اما دولت این قانون را اجرا نکرده است.

مصوبه اخیر دولت ابراهیم رئیسی حتی موجب اعتراض برخی از نمایندگان مجلس نیز شد، تا جایی که محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، روز ۲۵ خرداد در نامه‌ای به رئیس مجلس گفته بود که مصوبه اخیر دولت «مغایر با قانون و مقررات از جمله ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی کشور، قانون بودجه ۱۴۰۱ و نیز قوانین مرتبط با احکام برنامه ششم توسعه» است.

افزایش حداقلی حقوق‌ها در سال ۱۴۰۱ و عدم تناسب آن با نرخ تورم در جامعه موجب اعتراض اقشار دیگری نیز شده است. از جمله راهبران متروی تهران روز هفتم خرداد به نشانه اعتراض سرعت قطارهای خود را کاهش دادند، رانندگان اتوبوس و کارگران خطوط بی‌آر‌تی در شرکت اتوبوسرانی تهران هم در روزهای ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت اعتصاب کردند.

در همین حال در هفته‌های گذشته بارها معلمان در شهرهای مختلف به طور گسترده تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند.

بازاریان نیز به دلیل افزایش مالیات بخش خصوصی با تعطیل کردن مغازه‌های خود و تجمع در شهرهای مختلف اعتراض خود را به وضعیت نابسامان اقتصادی نشان دادند.

بیشتر این اعتراض‌ها با سرکوب نیروهای انتظامی و امنیتی و بازداشت شماری از فعالان صنفی همراه بوده است.

بر اساس ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، گزارش‌های رادیوفردا/ ف. ع./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG