لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۲

جلسه شورای تأمین استانداری تهران در پی تعطیلی بازار


همزمان با انتشار گزارش‌هایی درباره تجمع بازاریان معترض به نابسامانی ارز در برابر مجلس، معاون سیاسی و امنیتی استاندار تهران از برگزاری جلسه شورای تأمین استان برای بررسی این موضوع خبر داده است.

کسبه بازار تهران صبح دوشنبه چهارم تیرماه در اعتراض به نابسامانی بازار ارز، مغازه‌های خود را تعطیل کردند و بنابر گزارش‌ها، تجمعاتی در خیابان‌های اطراف برگزار کردند.

خبرگزاری فارس ظهر دوشنبه خبر داد که بجز بانک‌ها، «هیچ مغازه‌ای» در بازار باز نمانده است.

گزارش‌هایی نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که بر پایه آنها، «نیروهای امنیتی با هجوم به بازار و درگیری با بازاریان مانع شکل‌گیری تجمع می‌شدند».

براساس ویدئوهای منتشرشده، تجمع‌کنندگان شعارهایی از قبیل «مرگ بر گرانی»، «بازاری با غیرت / حمایت، حمایت» و «سوریه را رها کنید / فکری به حال ما کنید» سر می‌دادند.

خبرگزاری ایسنا نیز نوشت که حضور معترضان در خیابان «۱۵ خرداد» خیابان اصلی بازار، «ایجاد ازدحام کرده است».

گزارش‌هایی نیز درباره گسترش اعتراضات به دیگر مناطق تجاری تهران، از جمله مولوی، جمهوری و لاله‌زار، منتشر شده است.

از سوی دیگر شماری از کاربران گزارش داده‌اند که شماری از بازاریان نیز در میدان بهارستان در برابر مجلس دست به تجمع زده‌اند.

درهمین حال به گزارش خبرگزاری ایلنا، محسن همدانی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار تهران، اعلام کرد که «در حال برگزاری جلسه شورای تأمین استان برای بررسی وضعیت بازار تهران هستیم».

به گفته آقای همدانی، پلیس در محدوده بازار حضور دارد و «مهم‌ترین موضوع در حال حاضر کنترل اوضاع است».

با این حال عبدالله اسفندیاری، مسئول هیات‌امنای مرکزی بازار تهران، مدعی «تحت کنترل بودن اوضاع در بازار» شده اما گفته است که «التهاب هنوز به پایان نرسیده است».

به گفته عبدالله اسفندیاری، اعتراض کسبه بازار متوجه «گرانی ارز و نوسانات آن» و «بی‌ثباتی در گمرک» است به طوری که بازاریان «به دلیل نوسانات بازار، به هیچ وجه نمی‌توانند تصمیم بگیرند و کالای خود را بفروشند».

خبرگزاری فارس دلیل تجمع روز دوشنبه بازاریان تهران را «اعتراض به رکود حاکم بر بازار نوسان بی‌ضابطه نرخ ارز، کمبود مشتری و گرانی کالا» ذکر کرده است.

بنابر همین گزارش، تعطیلی بازار تهران ابتدا از پارچه‌فروشانِ «بازار بزرگ»، «چارسوق» و «سرای قیصریه» آغاز شد و پس از آن سایر بازاریان نیز با بستن مغازه‌های خود، دست از کار کشیدند.

به نوشته خبرگزاری فارس، در بازار «امین‌حضور» که عمدتا محل فروش لوازم خانگی است نیز مغازه‌داران به دلیل نامشخص بودن وضعیت دلار دست از خرید و فروش کشیده‌اند.

تعطیلی بازار تهران یک روز پس از آن روی می‌دهد که دو مجتمع خرید «علاءالدین» و «چارسو» که عمدتا به خریدوفروش موبایل و وسایل دیجیتالی اختصاص دارد شاهد تجمعاتی اعتراضی بود و معترضان به نابسامانی در بازار ارز، در خیابان «جمهوری» دست به راه‌پیمایی زدند.

روز یکشنبه بهای ارزهای مختلف در بازار آزاد تهران بار دیگر با جهش همراه شد و قیمت هر دلار آمریکا با ثبت رکوردی جدید به مرز ۹ هزار تومان رسید.

از سوی دیگر، رسانه‌های ایران صبح دوشنبه از طرح جدید دولت برای سه‌نرخی شدن قیمت دلار خبر داده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، در حال حاضر نرخ‌های جدید قیمت ارز دربازار مشخص نیست و خرید و فروشی انجام نمی‌شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های فارس،ایلنا، ایرنا، ایسنا، تسنیم، مهر، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ ا.م/ ج.
XS
SM
MD
LG