لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۲

قوه قضاییه مجاهد کورکور را به ‌اتهام «قتل کیان پیرفلک» به اعدام محکوم کرد


عکسی که از مجاهد کورکور در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است
عکسی که از مجاهد کورکور در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است

خبرگزاری قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز جمعه خبر داد که برای مجاهد کورکور که به‌ عنوان متهم اصلی در پرونده کشته شدن کیان پیرفلک معرفی شده بود، حکم اعدام صادر شده است.

در گزارش خبرگزاری «میزان» که روز جمعه، ۱۸ فروردین، منتشر شده، آمده است که حکم آقای کورکور «غیر قطعی» و «قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور» است.

دادگاه رسیدگی به اتهامات عباس کورکوری مشهور به «مجاهد کورکور» ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ برگزار شد. قوه قضاییه جمهوری اسلامی او را با عنوان «متهم اصلی» پرونده‌ تیراندازی ۲۵ آبان به معترضان در ایذه معرفی کرده که منجر به مرگ هفت شهروند از جمله کیان پیرفلک شد.

اتهامات او «محاربه» و «افساد فی‌الارض» اعلام شده بود.

خبرگزاری میزان پس از برگزاری جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مجاهد کورکور مدعی شده بود که او در دادگاه اتهام‌ها را پذیرفته و گفته که «تحت‌ تأثیر فضای مجازی بوده» است.

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، هر یک از این اتهام‌ها می‌تواند به صدور حکم اعدام برای متهم بینجامد.

اما انتساب پرونده قتل کیان پیرفلک به مجاهد کورکور در حالی است که زینب [ماه‌منیر] مولایی‌ راد، مادر کیان پیرفلک در مراسم خاکسپاری پسرش در برابر هزاران تن و در حضور نیروهای امنیتی اعلام و تأکید کرد که ادعای حکومت در مورد «حمله تروریستی» به معترضان در ایذه دروغ است و نیروهای حکومتی خود خودروی خانواده او را «به رگبار گلوله بستند».

مادر کیان چندی پیش نیز در یک استوری اینستاگرامی با انتشار عکسی از خود در کنار مادر مجاهد کور‌کور، حمایت خود را از او اعلام کرد.

سجاد پیرفلک، عموی کیان، روز چهارشنبه، ۱۶ فروردین، در توئیتی نوشته بود که در پرونده‌هایی که برای «شب خونین ایذه ساخته شده، برای محکومیت برخی معترضین به دوربین‌های مسلط بر صحنه قتل کیان استناد شده است اما دادستان از وجود فیلم در زمان قتل کیان بی‌اطلاعی می‌کند.»

آقای پیرفلک در ماه‌های گذشته نیز به‌نقل از وکیل این خانواده اعلام کرده بود که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی با «اراده‌ای قوی و جانبدارانه» اصرار دارد قتل کیان را به مجاهد کورکور منتسب کند.

عموی کیان تأکید کرده بود که قتل برادرزاده‌اش «توسط ضابطان قضایی» و «در حضور پدر و مادر کیان واقع شده و در زمان قتل هیچ اثر و نشانی از متهم یادشده [مجاهد کورکور] نبوده» است.

نهادهای امنیتی و قضایی ایران، علاوه بر مجاهد کورکور چند نفر دیگر از جمله بهمن بهمنی را به دست داشتن در حمله مسلحانه به معترضان در ایذه و مسئول کشته شدن شماری از آن‌ها از جمله کیان پیرفلک معرفی کرده‌اند.

کیان پیرفلک در زمان مرگ تنها ۹ سال داشت و همین در کنار افشاگری مادرش او را به یکی از سرشناس‌ترین قربانیان سرکوب در پی اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» تبدیل کرد.

XS
SM
MD
LG