لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۸

معترضان در بصره جاده‌ها را در روز سوم قطع برق مسدود کردند


نمایی از یک اعتراض خیابانی در شهر بصره- عکس آرشیوی است
نمایی از یک اعتراض خیابانی در شهر بصره- عکس آرشیوی است

در پی سه روز قطع برق در گرمای شدید تابستان، معترضان در بصره روز دوشنبه ۱۷ مرداد دست به تحصن زده و گروهی از آن‌ها جاده‌های منتهی به اين شهر را مسدود کردند.

درجه حرارت در اکثر شهرهای جنوب عراق به ۵۰ درجه سانتیگراد رسیده که مشابه رکورد کم‌سابقه تابستان پارسال است. بسیاری از ادارات و موسسات اقتصادی و تولیدی در جنوب عراق تعطیل شده و یا ساعات کار خود را کاهش داده‌اند.

وزارت برق عراق هفته گذشته وضعیت هشدار سراسری را اعلام و پیش‌بینی کرد که همزمان با افزایش درجه حرارت به خصوص در استان‌های جنوبی برق قطع خواهد شد.

در استان بصره که در قلب مناطق نفتخیز جنوب عراق واقع شده است معترضان برای سومین روز پیاپی به خیابان‌ها آمدند و در اعتراض به قطع برق جاده اصلی منتهی به شهر بصره را مسدود کردند.

همزمان با اعتراضات به قطع برق در جنوب عراق تحصن هواداران مقتدی صدر، روحانی شیعه در اطراف ساختمان پارلمان که خواستار انحلال اين نهاد و برگزاری انتخابات زودرس هستند وارد نهمین روز خود شد.

بسیاری از معترضان در بصره می‌گویند از اعتراض و مطالبات مقتدی صدر حمایت می‌کنند و از فساد مالی گسترده و ناکارآمدی حکومت خسته شده‌اند.

اعتراضات معیشتی به خصوص در زمینه کمبود آب و برق در ماه‌های تابستان تقریبا هر سال در جنوب عراق روی می‌دهد. در سال ۲۰۱۸ این اعتراضات به خشونت کشیده شد و در سال ۲۰۱۹ نقطه آغاز اعتراضات گسترده ضد حکومتی در بغداد بود.

علی حسین، یکی از معترضان در بصره، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «این اولین بار نیست که ما تظاهرات می‌کنیم و آخرین بار نیز نخواهد بود. ما به اعتراضات خود به کمبود آب و برق که نیازهای اساسی شهروندان است ادامه خواهیم داد».

او افزود: «ما از موضع‌گیری‌های مقتدی صدر حمایت می‌کنیم و می‌خواهیم که مقامات فاسد را مجازات کند».

اعتراضات در جنوب عراق در پی از کار افتادن خطوط انتقال برق در شش ناحیه استان بصره به دلیل مصرف بالای انرژی در روزهای گرم تابستان آغاز شد. فرماندار استان بصره گفت دلیل قطع برق در روزهای اخیر وقوع آتش‌سوزی در یک نیروگاه است.

در شهر نجف یک انبار اسلحه و مهمات متعلق به حشدالشعبی، شبه‌نظامیان شیعه که در نیروهای مسلح عراق ادغام شده‌اند، بر اثر گرما منفجر شد.

عراق در فصل تابستان حدود یک سوم از برق مورد نیاز خود را از ایران تامین می‌کند. این کشور یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت خام و صاحب منابع بزرگ گاز طبیعی است ولی به‌دلیل فقدان زیرساخت‌های مدرن و عدم سرمایه‌گذاری قادر نیست از گاز طبیعی برای تولید برق مورد نیاز کشور بهره برداری کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG