لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۳

معترضان اسرائیلی در تل‌آویو و اورشلیم خواستار پذیرش پیشنهاد آتش‌بس در غزه شدند


به دنبال مخالفت اسرائیل با طرح پیشنهادی مصر و قطر برای آتش‌بس در غزه، خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی که گروه افراطی حماس در اختیار دارد به همراه بسیاری از دیگر شهروندان این کشور علیه دولت بنیامین نتانیاهو در تل‌آویو، اورشلیم و دیگر شهرها اقدام به تظاهرات کردند و او را متهم ساختند که گروگان‌ها را به حال خود گذاشته است.

حماس روز دوشنبه با طرح مصر و قطر برای آتش‌بس موافقت کرد و متعاقب آن صدها تن از غیرنظامیان فلسطینی با حضور در خیابان‌های شهر رفح به پایکوبی پرداختند. اسرائیل اما در نقطه مقابل تاکید کرد که اگرچه این طرح را بررسی خواهد کرد، اما برنامه خود برای حمله به رفح را پیش خواهد برد، امری که واکنش شدید منتقدان دولت نتانیاهو در اسرائیل را به دنبال داشت.

تایمز اسرائیل گزارش داد که معترضان خشمگین و خانواده گروگان‌ها در شامگاه دوشنبه به خیابان‌های تل‌آویو و اورشلیم آمدند و از دولت اسرائیل خواستند که ضمن دستیابی به توافق با حماس بر سر آتش‌بس غزه، زمینه آزادی گروگان‌ها را فراهم کند.

پلیس اسرائیل دست‌کم دو بار برای متفرق کردن صدها تن از معترضانی که بزرگراه آیالون در تل‌آویو را بند آورده بودند به زور متوسل شد.

ایناو زنگاوکر، مادر ماتان زنگاوکر که گروگان حماس است، گفت: «الان وقت توافق است. الان زمانی است که باید آتش‌بس بشود. ما امشب نمی‌گذاریم که آنها چنین شانسی را از دست بدهند.»

معترضان همچنین «جاده بگین» در مقابل ورودی اصلی وزارت دفاع اسرائیل را مسدود کردند. ده‌ها نفر نیز همچنان تا پس از نیمه شب با در دست داشتن تصاویر ۱۲۸ گروگان باقی‌مانده در آن حوالی به تجمع خود ادامه دادند.

همزمان در اورشلیم صدها نفر از معترضان که اطراف اقامتگاه رسمی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، تجمع کرده بودند خواستار دستیابی فوری به توافق بر سر آزادی گروگان‌ها شدند و سپس به صدها نفر دیگری پیوستند که علیه عملیات نظامی اسرائیل در رفح اقدام به تظاهرات در میدان پاریس اورشلیم کرده بودند.

با آنکه حماس اعلام کرده که پیشنهاد آتش بس را پذیرفته اما اجرای توافق، منوط به موافقت اسرائیل است.

طبق اعلام دفتر بنیامین نتانیاهو، کابینه جنگ اسرائیل «به اتفاق آرا تصمیم گرفته است که اسرائیل به عملیات رفح ادامه دهد تا با اعمال فشار نظامی بر حماس به پیشبرد آزادی گروگان‌ها و دیگر اهداف جنگ کمک کند.»

با استفاده از گزارش‌های تایمز اسرائیل و رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG