لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۶

اعتراضات گسترده در هند به تخریب اماکن مسکونی و تجاری مسلمانان


معترضان در هند در اعتراض به آن‌چه «سیاست بولدوزری» خوانده‌اند، خواستار توقف تخریب اموال مسکونی و تجاری مسلمانان این کشور شدند
معترضان در هند در اعتراض به آن‌چه «سیاست بولدوزری» خوانده‌اند، خواستار توقف تخریب اموال مسکونی و تجاری مسلمانان این کشور شدند

شهرهای مختلف هند در روزهای اخیر شاهد موج گسترده‌ای از اعتراضات به تخریب منازل و مغازه‌های مسلمانان به دستور مقامات محلی بوده است.

مقامات ایالت اوتار پرادش در شمال هند در روزهای گذشته شخصا سوار بولدوزر شدند تا خانه یک مرد مسلمان به نام جاوید احمد را تخریب کنند. بر اساس ادعای مقامات ایالتی، این فرد با سازمان‌دهندگان تظاهرات مذهبی مسلمانان در روز جمعه که به خشونت کشیده شد، ارتباط داشته است.

گزارش‌ها حاکی است که جاوید احمد روز شنبه، یک روز پیش از تخریب خانه‌اش با بولدوز، توسط پلیس بازداشت شده بود.

بر اساس گزارش‌ها، محور اصلی اعتراضات برخی از مسلمانان هند در ده روز گذشته، اظهارات دو سخنگوی ارشد حزب حاکم بهاراتیا جاناتا در مورد پیامبر اسلام و همسر او بود که از نظر مسلمانان «توهین‌آمیز» قلمداد می‌شود.

دوازده شخصیت حقوقی از جمله اعضای سابق دیوان عالی و تعدادی از وکلای برجسته هند روز ۲۴ خرداد در نامه سرگشاده‌ای خطاب به دادستان کل هند این اقدامات را «تنبیه جمعی و فراقانونی» توصیف کردند و خواستار رسیدگی قضایی در مورد رخدادهای اخیر شدند.

در بخش دیگری از این نامه به طور مشخص مقامات ایالت اوتار پرادش به سرکوب «خشونت‌آمیز» منتقدان متهم شده‌اند.

حزب نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، پس از چند روز سکوت و در پی اعتراض رسمی کشورهای اسلامی، یکی از این افراد را تعلیق و دیگری را اخراج و در بیانیه‌ای کم‌سابقه‌ اعلام کرد که «توهین به شخصیت‌های تمامی مذاهب را به شدت محکوم می‌کند».

هفته گذشته دولت محلی در دو شهر دیگر ایالت اوتار پرادش خانه‌های مسلمانان را با بولدوزر ویران کردند. در ماه آوریل نیز در پی بروز درگیری‌های خشونت‌آمیز بین مسلمانان و هندوها در شهر دهلی‌نو تعدادی از مغازه‌های مسلمانان به دستور دولت محلی تخریب شدند.

مقامات محلی و ایالتی ادعا می‌کنند که این خانه‌ها و مغازه‌ها بدون کسب جواز قانونی بنا شده‌اند و از همین رو مالکیت‌شان غیرقانونی است.

با وجود این، منتقدان می‌گویند هدف از تخریب اموال مسلمانان که به «عدالت بولدوزری» معروف شده، سرکوب و ارعاب معترضان مسلمان است که در ماه‌های اخیر نیز رو به افزایش گذاشته است.

به گفته منتقدان حزب حاکم هند، روش موسوم به «عدالت بولدوزری» نقض فاحش قانون اساسی و حقوق اقلیت‌ها است.

به‌علاوه، گزارش‌ها حاکی است که در تظاهرات روز جمعه در نقاط مختلف این ایالت بیش از ۳۰۰ نفر بازداشت شدند.

جمعه گذشته همچنین در یکی از تجمعات اعتراضی مسلمانان به سخنان مقامات حزب حاکم در مورد پیامبر اسلام در شهر رانچی، مرکز ایالت جارکند در شرق هند، دو نفر به ضرب گلوله کشته شدند.

از زمان به قدرت رسیدن حزب ملی‌گرا و هندو بهاراتیا جاناتا در سال ۲۰۱۴ خشونت علیه مسلمانان هند افزایش یافته است.

منتقدان و سازمان‌های مدافع حقوق بشر نارندرا مودی، نخست‌وزیر، و دولت او را به سکوت و انفعال در قبال این حوادث و حتی تحریک احساسات ملی‌گرایانه هندوها و اسلام‌ستیزی متهم کرده‌اند.

مسلمانان حدود ۱۴ درصد از جمعیت ۱.۴ میلیاردی هند را تشکیل می‌دهند و پرشمارترین اقلیت مذهبی کشور هستند. دولت آقای مودی انتقادهای مخالفان و اتهامات مطرح‌شده از سوی گروه‌های مدافع حقوق بشر را رد می‌کند.

با استفاده از گزارش آسوشیتدپرس و گزارش‌های وب‌سایت رادیو فردا / ش.ر- آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG