لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

راهپیمایی دادخواهی خانواده‌های قربانیان پرواز ۷۵۲ در تورنتو کانادا برگزار شد



این تجمع و راهپیمایی به دعوت انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز ۷۵۲ برگزار شد.
این تجمع و راهپیمایی به دعوت انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز ۷۵۲ برگزار شد.

شماری از ایرانیان ساکن کانادا به همراه دوستان و خانواده‌های قربانیان پرواز ۷۵۲ روز پنجشنبه تجمع و راهپیمایی اعتراضی در تورنتو برگزار کردند.

این تجمع و راهپیمایی دادخواهی به دعوت انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز ۷۵۲ و برای درخواست اجرای عدالت درباره عاملان سرنگونی هواپیمای اوکراینی برگزار شد.

پرواز شمارهٔ ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین بامداد ۱۸ دی ۱۳۹۸ لحظاتی پس از آن که از باند فرودگاه «امام خمینی» در مجاورت تهران برخاست، هدف موشک‌های پدافند هوایی سپاه پاسداران قرار گرفت و همه ۱۷۶ سرنشین آن که شماری از آن‌ها دارای تابعیت کانادا بودند، کشته شدند.

ایران می‌گوید که «خطای انسانی» عامل این رخداد بوده، اما دولت‌های کانادا و اوکراین بارها مقامات جمهوری اسلامی را به پنهان‌کاری پیرامون این حادثه متهم کرده و خواستار دریافت اطلاعات کامل در این زمینه شده‌اند. برخی از خانواده‌های قربانیان نیز می‌گویند که سپاه پاسداران «به طور عمدی» این هواپیما را هدف قرار داده است، موضوعی که جمهوری اسلامی آن را تکذیب کرده است.

تصاویر ویدئویی از صف طولانی تظاهرکنندگان در خیابانهای تورنتو منتشر شده است. تظاهرکنندگان در طول مسیر تصاویر قربانیان هواپیمای اوکراینی را دست داشتند. این راهپیمایی از کویین پارک تا میدان نیتن‌فیلیپس ادامه داشت.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز ۷۵۲ در سخنرانی خود در این در تجمع اعتراضی از حضور نماینده اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی به شدت انتقاد کرد.

حامد اسماعیلیون در حادثه سرنگونی هواپیمای اوکراینی همسرش پریسا و دخترش ریرا را از دست داد.

سخنگوی انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز ۷۵۲ در ادامه سخنرانی خود گفت، امروز سئوال این است که نماینده اتحادیه اروپا در ضیافت تاریکی و جنون چه می‌کند. بوسه بر دستان امپراطور ترس و کشتار چه تناسبی با ژست‌های دفاع از حقوق بشر دارد.

حامد اسماعیلیون تصریح کرد: همین امروز و برای حفظ امنیت مراسم تحلیف پروازها بر فراز تهران را قطع کردند، اما در شرایط جنگی جان آدم‌های بی گناه ارزشی نداشت.

همزمان با مراسم تحلیف ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی در روز پنجشنبه ممنوعیت پرواز هواپیماها از آسمان تهران به اجرا گذاشته شد.

این در حالی است که هواپیمای مسافربری اوکراینی ساعاتی پس از حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد در عراق که محل استقرار نیروهای آمریکایی بود، توسط پدافند هوایی سپاه سرنگون شد.

با استفاده از توییتر و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG