لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۶

تظاهرات در «۱۱ شهر» خوزستان در اعتراض به بی‌آبی؛ استاندار خوزستان: تصاویر جعلی منتشر می‌شود


تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی در اعتراض به قطع آب در حمیدیه
تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی در اعتراض به قطع آب در حمیدیه

گزارش‌های و ویدئوهای منتشره در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که در «۱۱ شهر» در استان خوزستان تجمعات شهروندان در اعتراض به بحران آب برگزار شده است.

قاسم سلیمانی، استاندار خوزستان، در واکنش به گزارش‌های منتشر شده گفته است که برخی «تصاویر جعلی» هستند و در شهرهایی مثل خرمشهر و سوسنگرد تجمع برگزار نشده و برخی با انتشار این تصاویر و «شیطنت»، به دنبال «تحریک مردم» هستند.

علاوه بر این دو شهر، گزارش‌هایی از تجمع در شهرهای « اهواز، آبادان، ، حمیدیه، شادگان، ملاثانی، قلعه چنعان، ماهشهر، بستان و کوت عبدالله» نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

آقای سلیمانی در عین حال گفته قرار است به زودی هیاتی از سوی دولت «برای بررسی خسارات ناشی از تنش آبی» به استان خوزستان برود و با تداوم وضعیت فعلی کشاورزی در این استان با مشکلات زیادتری مواجه خواهد شد.

فریدون بندری، سرپرست فرمانداری بندرماهشهر نیز گفته است که مسدود کردن جاده ماهشهر به بندر امام به دنبال فراخوانی در فضای مجازی به دلیل مشکلات بی آبی روی داده است.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، نیز در گزارشی «شبکه‌های بیگانه» را مقصر معرفی کرد و نوشته است که «با انتشار خبر صدور مجوز پروژه‌های جدید انتقال آب کارون و همچنین خشک شدن رودخانه کرخه و هورالعظیم» این شبکه‌ها «با هدف ایجاد آشوب و ناآرامی اقدام به تحریک احساسات مردم کردند».

به گزارش ايرنا، قرار است بخشی از منابع آب چهارمحال و بختياری در پروژه تونل ۶۴ کیلومتری بهشت آباد، به استان اصفهان منتقل شود که این موضوع با مخالفت نمایندگان استان خوزستان مواجه شده است.

تصاویری از راهپیمایی شهروندان شهر حمیدیه در استان خوزستان در اعتراض به قطع آب و عدم دسترسی شهروندان به آب آشامیدنی منتشر شده است.

در یکی از این ویدئوها نیروهای ضد شورش پلیس حضور دارند و در تلاشند تا مانع حرکت معترضان شوند.

در این اعتراضات٬ شهروندان شعارهایی مانند «رودخانه تشنه است--آبش را می‌خواهد»٬ «به نام دین ما را غارت کردند» و «جان و خون‌مان فدای کارون» سر می‌دادند.

ایران در تابستان گرم امسال علاوه بر خاموشی‌های گسترده، با بحران جدی بی‌آبی نیز مواجه است.

طی هفته‌های اخیر تجمع‌های اعتراضی علیه قطع برق و همچنین کم آبی در نقاط مختلف ایران صورت گرفته است.

در استان اصفهان طی سه هفته اخیر گروهی از کشاورزان و دامداران با تجمع مقابل استانداری اصفهان به «بی آبی، تامین نشدن حقابه و خسارت ناشی از خشک شدن مزارع و اتلاف دام‌هایشان» اعتراض کردند.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن بود که این کشاورزان و دامداران با ریختن شیرخام و ذبح دام خود به قیمت پایین شیرخام و گوشت و بالا بودن خوراک دام اعتراض کردند.

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، ایرنا، ایسنا و فارس
XS
SM
MD
LG