لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۹

اعتراض خانواده‌های زندانیان در مقابل زندان اوین علیه بازداشت‌های گسترده


با بازداشت هزاران شهروند ایرانی در پی اعتراضات سراسری در کشور، گزارش‌ها از برگزاری تجمعات متوالی مقابل زندان اوین تهران حکایت دارد.

ویدئوهایی که روز سه‌شنبه ۱۹ دی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است نشان می‌دهد جمعی مقابل زندان اوین تهران با شعارهای خود خواستار آزادی زندانیان سیاسی و بازدداشت‌شدگان اعتراضات اخیر شده‌اند.

برخی از ویدئوها نیز حاکی از حضور نیروهای انتظامی و امنیتی در محل تجمع و ایجاد فضای تشنج‌آلود است.

این ویدئوها نشان می‌دهد برخی از معترضان پلاکاردهایی در دست دارند که در آن نام سینا قنبری از جان‌باختگان اعتراضات اخیر ایران بر آن نقش بسته است.

سینا قنبری که در جریان اعتراضات بازداشت شده بود در زندان اوین جان باخته است. مقامات ایران می‌گویند که او در زندان خودکشی کرده است، اما گزارش‌ها حکایت از آن دارد که سینا قنبری تنها مورد از بازداشت‌شدگان اخیر نبوده که در زندان درگذشته است بلکه شمار آنها دست‌کم پنج نفر است که دو نفر از آنها با نام‌های وحید حیدری و محسن عادلی در زندان‌های اراک و دزفول مرده‌اند.

ابعاد این حوادث آن‌قدر گسترده بوده که محمود صادقی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی درباره تکرار وقایع کهریزک هشدار داد، وقایعی که سال ۱۳۸۸ به مرگ چندین نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات آن سال انجامید.

ویدئوهایی که روز سه‌شنبه از تجمع مقابل زندان اوین منتشر شده نشان می‌دهد حاضران در شعارهای خود خواستار آزادی دانشجویان و دراویش زندانی شده‌اند.

وبسایت مجذوبان نور، پایگاه خبری دراویش گنابادی، نیز از تحصن شماری از دراویش و پیروان طریقت نعمت‌اللهی گنابادی مقابل زندان اوین خبر داده بود که در اعتراض به بازداشت‌ چهار تن از درویشان صورت گرفته است.

کسری نوری، محمد شریفی‌مقدم، محمدرضا درویشی و فائزه عبدی‌پور این چهار درویش هستند که اطلاعی از دلیل بازداشت آنها در دست نیست. کانال تلگرامی وبسایت مجذوبان نور ساعاتی پیش خبر داد که دراویش زندانی آزاد شدند.

XS
SM
MD
LG