لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۷

پوتین: انفجار سنت پترزبورگ، عملی تروریستی بود


فروشگاه محل انفجار در سنت پترزبورگ
فروشگاه محل انفجار در سنت پترزبورگ

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه انفجار روز چهارشنبه در یک سوپرمارکت در شهر سنت پترزبورگ را «اقدامی تروریستی» خواند و هشدار داد هرگونه مظنون مسلحی «در جا هدف حمله» قرار خواهد گرفت.

در جریان انفجار یک بمب دست ساز در سنت پترزبورگ، ۱۴ تن زخمی شدند. سنت پترزبورگ، دومین شهر بزرگ روسیه پس از مسکو است. انفجار یاد شده باعث سرگردانی و وحشت خریداران شد. یک خانم باردار هم در میان کسانی است که زخمی شده‌اند.

ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه و در جریان حضور در مراسمی برای قدردانی از نیروهای نظامی که در عملیات نظامی روسیه در سوریه شرکت داشتند، گفت: «همان طور که اطلاع دارید، عملیاتی تروریستی روز گذشته در سنت پترزبورگ انجام شد.»

آقای پوتین همچنین گفت به نیروهای امنیتی دستور داده تا «برخوردی قاطعانه» داشته باشند و هر شبه نظامی را که بخواهد مقاومت کند «در جا از بین ببرند.»

دمیتری پسکوف، سخنگوی رییس جمهوری روسیه ساعاتی بعد و در توضیح اظهارات ولادیمیر پوتین گفت: «منظور آقای پوتین، کسانی بوده که در صدد طرح نقشه‌هایی برای عملیات ترور در کشور ما هستند.»

تصمیم دو سال پیش آقای پوتین برای حضور در عملیات نظامی سوریه و حمایت از حاکمیت بشار اسد، روسیه را به یکی از اولویت های عملیات تخاصمی نیروهای حکومت اسلامی یا داعش تبدیل کرده است.

مقامات رسمی دولت روسیه گفتند تمامی زخمی شدگان حادثه دیروز سنت پترزبورگ به بیمارستان منتقل شده و هنوز شش تن بستری هستند. دولت روسیه گفته به کسانی که زخمی شده‌اند، بودجه کمکی پرداخت خواهد کرد.

کرملین اوایل ماه جاری اعلام کرده بود اطلاعاتی که روسیه به تازگی از ایالات متحده دریافت کرده باعث شد تا از یک حمله تروریستی به کلیسای جامع کازان در سن پترزبورگ جلوگیری شود.

اوایل ماه جاری، آقای پوتین شخصاً در تماسی تلفنی با همتای آمریکایی خود، دونالد ترامپ، از او به خاطر اطلاعات ارسالی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، که باعث جلوگیری از یک رشته حملات در سنت‌پترزبورگ شده، تشکر کرد.

او همچنین به دونالد ترامپ اطمینان داد که سازمان‌های امنیتی روسیه همچون گذشته هر گونه اطلاعات در مورد تهدیدهای تروریستی را در اختیار آمریکا خواهند گذاشت.

بر اساس گزارش‌هایی از خبرگزاری فرانسه، رویترز و آسوشیتد پرس؛ ا.ع/ ک.ت.
XS
SM
MD
LG