لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۰

ولادیمیر پوتین از دونالد ترامپ دفاع کرد


ولادیمیر پوتین می‌گوید حزب دمکرات در آمریکا که انتخابات را باخته است، همچنان با استفاده از شیوه‌های دیگر به مبارزه ادامه می‌دهد.
ولادیمیر پوتین می‌گوید حزب دمکرات در آمریکا که انتخابات را باخته است، همچنان با استفاده از شیوه‌های دیگر به مبارزه ادامه می‌دهد.

رئیس‌جمهوری روسیه از دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود دفاع کرد و اتهامات علیه او را «ساختگی» خواند.

ولادیمیر پوتین روز پنج‌شنبه ۲۸ آذر در نشست سالانه خود با اصحاب رسانه در مسکو، استیضاح دونالد ترامپ را در نتیجه انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری آمریکا بی‌تاثیر دانست و گفت که انتظار دارد او همچنان در کاخ سفید بماند.

وی اظهار داشت: «لایحه استیضاح باید به تصویب سنا برسد و تا جایی که من می‌دانم اکثریت سنا در اختیار جمهوری‌خواهان است».

به گفته رئیس‌جمهوری روسیه، «حزبی که انتخابات را باخته است، همچنان با استفاده از شیوه‌های دیگر به مبارزه ادامه می‌دهد».

مجلس نمایندگان آمریکا عصر روز ۲۷ آذر سرانجام به استیضاح دونالد ترامپ رای داد تا او سومین رئیس‌جمهور در تاریخ ایالات متحده باشد که استیضاح می‌شود.

اتهام‌های ذکر شده علیه دونالد ترامپ در لایحه استیضاح عبارتند از «سوءاستفاده از قدرت» و «ممانعت از تحقیقات کنگره» که به مکالمه تلفنی چند ماه قبل او با رئیس‌جمهوری اوکراین باز می‌گردد.

دمکرات‌ها می‌گویند که رئیس‌جمهوری آمریکا اعطای یک کمک نظامی به اوکراین را منوط به تحقیقات در مورد جو بایدن، رقیب سیاسی‌اش، در آستانه انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۰ کرده است.

ولادیمیر پوتین ضمن آنکه این اتهامات را «ساختگی» نامید، آنها را با اتهامات قبلی دمکرات‌ها به ترامپ در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ مقایسه کرد. دمکرات‌ها دونالد ترامپ را به «تبانی» با روسیه در جریان آن انتخابات متهم کرده‌اند، امری که آقای ترامپ و مسکو آن را به شدت رد می‌کنند.

آقای پوتین در ادامه سخنانش از تمایل کرملین برای تمدید زمان معاهده «استارت نو» خبر داد، معاهده‌ای که سال ۲۰۱۰ میان آمریکا و روسیه با هدف کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای امضا شد.

رئیس‌جمهوری روسیه گفت اما آمریکایی‌ها هنوز به پیشنهاد مسکو پاسخی نداده‌اند.

وی اظهار داشت: «اگر معاهده استارت نو در کار نباشد، آن وقت هیچ معاهده دیگری در دنیا در رابطه با رقابت تسلیحاتی وجود ندارد، که به نظرم اتفاق بدی است.»

آمریکا و روسیه به تازگی از پیمان «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» خارج شده‌اند. این پیمان در سال ۱۹۸۷ میان دو کشور امضا شده بود و آمریکا با اعلام اینکه روسیه هرگز عملا به این پیمان پایبند نبوده است، ۱۱ مرداد امسال رسما از آن خارج شد، و به تاسی از این کشور، روسیه نیز اعلام کرد که از آن خارج می‌شود.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG