لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۰

نتایج همه‌پرسی تمديد زمامداری پوتين؛ استقبال کرملين، انتقاد مخالفان


فعالان سیاسی مخالف دولت روسیه می‌گویند٬ هدف همه پرسیقانونی کردن ریاست جمهوری مادام العمر ولادیمیر پوتین است.
فعالان سیاسی مخالف دولت روسیه می‌گویند٬ هدف همه پرسیقانونی کردن ریاست جمهوری مادام العمر ولادیمیر پوتین است.

کاخ کرملین روز پنجشنبه ۱۲ تیر نتایج همه پرسی که به ولادیمیر پوتین امکان می‌دهد دو دوره دیگر در مقام ریاست جمهوری باقی بماند را یک پیروزی توصیف کرد. ولی یک گروه مستقل نظارت بر انتخابات گفت رای گیری‌ها آزاد نبوده و نتایج آن ناقص است.

به گزارش خبرگزاری رویترز نتایج رسمی رای گیری که طی یک هفته برگزار شد٬ نشان می دهد که ۷۸ درصد شرکت کنندگان در همه پرسی به تغییر قانون اساسی روسیه رای مثبت داده‌اند و آقای پوتین پس از پایان دوره فعلی ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ می‌تواند برای دو دوره متوالی دیگر در این مقام باقی بماند.

به این ترتیب ولادیمیر پوتین که اکنون ۶۷ ساله است و بیش از دو دهه رییس جمهور و یا نخست وزیر روسیه بوده در صورت پیروزی در دو انتخابات ریاست جمهوری آینده تا سن ۸۳ سالگی در قدرت خواهد بود.

ولادیمیر پوتین که پس از ژزف استالین طولانی‌ترین رهبر در تاریخ معاصر روسیه است٬ گفته که هنوز در مورد جایگاه سیاسی خود در آینده تصمیم نگرفته ولی منتقدانش می‌گویند بدون شک او تا زمانی که بتواند در کاخ کرملین خواهد ماند.

برخی از صاحبنظران معتقدند که آقای پوتین اگر به انتخاب مجدد خود در سال ۲۰۲۴ اطمینان نداشته باشد احتمالا در انتخابات شرکت نخواهد کرد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت میزان آرا مثبت در همه پرسی نشان دهنده اطمینان عمیق مردم روسیه به رهبری ولادیمیر پوتین است. او افزود:«بدون شک این یک پیروزی تلقی می شود. آنچه که روی داد در واقع پیروزی در يک همه پرسی در مورد اعتماد به پوتین بود.»

طبق نظرسنجی که توسط موسسه لوادا انجام شد میزان اعتماد به ولادیمیر پوتین در ماه گذشته حدود ۶۰ درصد بود. با توجه به اینکه روسیه در ماه آوریل به دلیل شیوع ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی در موقعیت بدی قرار داشت این رقم یکی از نازلترین میزان محبوبیت او طی دو دهه است.

فعالان سیاسی مخالف دولت نتایج رای گیری را نامشروع توصیف کرده و می‌گویند٬ هدف آن قانونی کردن ریاست جمهوری مادام العمر ولادیمیر پوتین است.

یک موسسه غیردولتی نظارت بر انتخابات به نام «گولوس» روز پنجشنبه گفت چندین مورد تخلف در رای گیری از جمله ریختن برگه‌های اضافی در صندوق‌ها و موارد متعددی از اعمال فشار کارفرمایان به کارمندان برای شرکت در رای گیری را ثبت کرده است.

این موسسه در بیانیه‌ای افزود:«رای گیری اخیر واقعا بی‌سابقه بود و به عنوان نمونه‌ای از نقض استقلال رای مردم در تاریخ ثبت خواهد شد.»

یک شهروند مسکو به خبرگزاری رویترز گفت به نتایج رسمی همه پرسی اعتماد ندارد. او افزود:«فکر می کنم که هیچیک از دوستان من رای نداده اند و به نظرم نتایج همه پرسی جعلی است. هیچکس رای نداد. همه می دانند که در هر صورت آنها به جای ما رای‌ها را در صندوق خواهند ریخت. در نتیجه شرکت در رای گیری بی‌فایده است.»

ولی برخی دیگر دیدگاه مثبتی داشتند. به عنوان مثال یک شهروند دیگر مسکو گفت که به نفع تغییرات پیشنهادی در قانون اساسی رای داده است.

XS
SM
MD
LG