لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۷

پوتین دستور شروع ساخت دو زیردریایی اتمی و چند شناور جنگی جدید را صادر کرد


ولادیمیر پوتین مدعی شد که بسیاری از تسلیحات روسیه از نظر توانمندی هیچ رقیبی در سطح جهان ندارند.
ولادیمیر پوتین مدعی شد که بسیاری از تسلیحات روسیه از نظر توانمندی هیچ رقیبی در سطح جهان ندارند.

رئیس‌جمهوری روسیه روز دوشنبه اول شهریور دستور ساخت دو زیردریایی اتمی و چندين شناور جنگی دیگر را صادر کرد. این طرح بخشی از مدرن سازی سریع نیروهای مسلح روسیه همزمان با تشدید تنش با غرب است.

ولادیمیر پوتین در یک تماس ویدئویی دستور شروع ساخت دو زیردریایی اتمی مجهز به موشک‌های بالستیک قاره‌پیما، دو زیردریایی با موتورهای گازوئیلی و دو ناوچه در تاسیسات کشتی‌سازی سن پترزبورگ، کومسومولسک و سورودوینسک را صادر کرد.

رئیس‌جمهوری روسیه گفت: «ما به افزایش توانایی‌های نیروی دریایی روسیه، توسعه پایگاه‌ها و زیرساخت‌های آن و مجهز کردن آن به پیشرفته‌ترین تسلیحات ادامه خواهیم داد. یک روسیه نیرومند و مستقل به یک نیروی دریایی مجهز و کامل نیاز دارد».

در پی تشدید تنش با غرب پس از الحاق ناحیه کریمه به خاک روسیه در سال ۲۰۱۴ مسکو مدرن‌سازی نیروهای مسلح را در اولویت قرار داده است. این کشور در سال‌های اخیر تلاش کرده است که حضور نیروی دریایی خود را به مناطقی گسترش دهد که در طول جنگ سرد نیروی دریایی اتحاد شوروی در آن‌ها حضور داشت.

یکی از این موارد حضور دائمی نیروی دریایی روسیه در آب‌های دریای مدیترانه با اتکاء به پایگاه خود در بندر طرطوس سوریه است. طرطوس تنها پایگاه نیروی دریایی روسیه در خارج از قلمرو این کشور است و در سال‌های اخیر گسترش یافته و بازسازی شده است.

آقای پوتین در بخش دیگری از سخنانش گفت: «ما به نشان دادن پرچم روسیه در نقاط راهبردی و مهم اقیانوس‌های جهان ادامه خواهیم داد».

مراسم روز دوشنبه به مناسبت شروع ساخت شناورهای جنگی جدید بخشی از اقدامات نیروهای مسلح روسیه در سال ۲۰۲۱ برای به نمایش گذاشتن قدرت خود و در عین حال جلب مشتریان خارجی برای خرید تسلیحات روسی است.

در این برنامه که یک هفته ادامه خواهد داشت جنگنده‌ها، تانک‌ها، موشک‌ها و سایر تسلیحات جدید ساخت روسیه به نمایش گذاشته می‌شوند.

ولادیمیر پوتین افزود: «بسیاری از تسلیحات ما از نظر توانمندی هیچ مشابهی در سطح جهان ندارند و برخی از آن‌ها برای مدت طولانی در آینده رقیبی نخواهند داشت».

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG