لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

پوتین دستور داد تهاجم نظامی به اوکراین پس از تصرف لوهانسک ادامه یابد


ولادیمیر پوتین (چپ) همراه با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه
ولادیمیر پوتین (چپ) همراه با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه

رئیس‌جمهوری روسیه روز دوشنبه ۱۳ تیر به سرگئی شویگو، وزیر دفاع این کشور، دستور داد که تهاجم نظامی در اوکراین پس از تصرف کامل ایالت لوهانسک باید ادامه یابد.

ولادیمیر پوتین به وزیر دفاع این کشور گفت: «واحدهای نظامی در گروه شرقی و گروه غربی باید مأموریت‌های خود را بر اساس طرح‌هایی که قبلاً تصویب شده‌اند ادامه دهند. امیدوارم همان‌طور که تاکنون در لوهانسک اتفاق افتاده است همه چیز در راستای موفقیت آن‌ها پیش برود».

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه به ولادیمیر پوتین گزارش داد که تمامی قلمرو ایالت لوهانسک در کنترل ارتش این کشور است. تصرف کامل لوهانسک که در کنار دونتسک، ایالت همجوارش ناحیه دونباس در شرق اوکراین را تشکیل می‌دهد یک پیروزی مهم برای روسیه تلقی می‌شود.

آقای پوتین افزود واحدهایی که در نبرد لوهانسک شرکت داشتند اکنون باید استراحت کرده و توانایی رزمی خود را احیا کنند.

روسیه پس از چند هفته حملات ناموفق برای تصرف کی‌یف در آغاز تهاجم نظامی به اوکراین، از اوایل اردیبهشت بخش اعظم نیروهای خود را روی تصرف ناحیه دونباس متمرکز کرد.

در یک رویداد دیگر ارتش اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که پرچم این کشور در جزیره «مار» به اهتزاز درآمده است. ارتش روسیه هفته گذشته این جزیره استراتژیک در ۳۵ کیلومتری سواحل جنوب غربی اوکراین را که در روز اول تهاجم نظامی تصرف کرده بود تخلیه کرد.

سخنگوی سرفرماندهی ارتش اوکراین در جنوب غرب در یک نشست خبری گفت: «عملیات نظامی با موفقیت به پایان رسیده و جزیره مار به قلمرو کشور بازگردانده شد».

برخی از کارشناسان معتقدند که تخلیه این جزیره کنترل روسیه بر قلمرو دریایی و محاصره بنادر اوکراین در جنوب غربی اين کشور را تضعیف خواهد کرد.

ولی یک دیپلمات غربی در کی‌یف به خبرگزاری‌های بین‌المللی گفت عقب‌نشینی روسیه از جزیره مار برای صادرات امن غله اوکراین کافی نیست.

او افزود: «از یک سو اوکراین باید آب‌های این منطقه را مین روبی کند و از سوی دیگر روسیه با استفاده از حضور نیروی دریایی خود، برتری در جنگ هوایی و سامانه‌های موشکی که در سواحل جنوبی اوکراین مستقر کرده است می‌تواند به راحتی تردد کشتی‌های باربری را مختل کند».

این دیپلمات تأکید کرد که برای رفع محاصره این بنادر و از سرگیری صادرات غله حکومت اوکراین نیازمند حمایت و کمک‌های غرب است و ترکیه در این زمینه باید نقش مهمی ایفا کند.

دولت روسیه روز پنجشنبه عقب‌نشینی از جزیره «مار» را اقدامی برای نشان دادن حسن نیت و عدم مخالفت مسکو با طرح سازمان ملل برای ایجاد مسیرهای امن کشتیرانی در غرب دریای سیاه توصیف کرد.

اما ارتش اوکراین ادعا کرد که نیروهای روسیه زیر آتش سنگین توپخانه و موشک با چند قایق تندرو از این جزیره گریخته‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG