لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۰

بحران اوکراین؛ پوتین بر رزمایش هسته‌ای نظارت کرد، دومین سرباز اوکراینی کشته شد


نیروهای استراتژیک هسته‌ای روسیه روز شنبه ۳۰ بهمن رزمایشی تحت نظارت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور، برگزار کردند که آزمایش نیروهای استراتژیک هسته‌ای در دریا موشک‌های مافوق صوت و کروز بخشی از آن بود.

بر اساس گزارش‌ها، ولادیمیر پوتین نیز همراه با الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس، از روی صفحات نمایشگر این رزمایش را مشاهده کرده است.

همزمان با این رزمایش گزارش‌هایی درباره ادامه درگیری‌ها در شرق اوکراین تشدید شده است و یک سرباز دیگر اوکراینی کشته شد. روز گذشته نیز ارتش اوکراین از مرگ یک سرباز بر اثر آتش توپخانه شورشیان جدایی‌طلب خبر داده بود.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، که برای شرکت در کنفرانس مونیخ به آلمان سفر کرده، با تکرار هشدارهای قبلی علیه روسیه گفته همه نشانه‌ها بر این دلالت دارند که پوتین در حال عملیاتی نقشه‌های خود برای جنگ است.

او گفت این جنگ، بزرگ‌ترین در اروپا از سال ۱۹۴۵ تاکنون خواهد بود و به گفته منابع غربی پوتین قصد محاصره کی‌یف، پایتخت اوکراین را دارد.

با افزایش ترس کشورهای غربی از وقوع جنگ، وزرای خارجه کشورهای عضو گروه ۷ تاکید کردند که هیچ نشانه‌ای دال بر کاهش فعالیت‌های نظامی روسیه در منطقه مشاهده نکرده‌اند و «عمیقا نگران» این شرایط هستند.

در همین راستا، فرانسه و آلمان از شهروندان خود خواستند که اوکراین را ترک کنند. لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، نیز گفت که نیروهای روسی شروع به حرکت به سوی مرز کرده‌اند.

آقای آستین طی یک نشست خبری در لیتوانی اظهار داشت: «امیدواریم که او (پوتین) این شرایط را که در آستانه جنگ قرار دارد تغییر دهد و از این موضع عقب‌نشینی کند.» وی تاکید کرد که حمله به اوکراین امری ناگزیر نیست.

یک روز قبل از این جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، گفته بود که باور دارد پوتین در چند روز آینده به اوکراین حمله می‌کند. آستین نیز گفت که این رزمایش‌ها باعث ایجاد نگرانی در سراسر جهان شده است.

وزرای خارجه گروه ۷ از روسیه خواستند راه دیپلماسی را انتخاب کند و در جهت کاهش تنش‌ها اقدام کند. آنها در بیانیه خود عنوان کردند: «ما در وهله نخست از روسیه انتظار داریم همان‌طور که اعلام کرده فعالیت‌های نظامی خود را در سراسر مرز اوکراین کاهش دهد. ما تاکنون نشانه‌ای از کاهش این فعالیت‌ها ندیده‌ایم.»

این رزمایش‌های روسیه به دنبال مانورهای قوای مسلح روسیه طی چهار ماه گذشته در اطراف مرزهای اوکراین انجام شده است. ایالات متحده شمار نیروهای روسی در مرز اوکراین را تا ۱۹۰ هزار نفر تخمین زده است.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری رویترز؛ س.ن

XS
SM
MD
LG