لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۵

تجلیل ولادیمیر پوتین از دونالد ترامپ: با او می‌شود گفت‌وگو کرد


ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه از دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا تعریف کرده و او را شخصی خوانده که می‌شود با او گفت‌وگو کرد و به مصالحه رسید. آقای پوتین با انتقاد از نظام سیاسی آمریکا، گفته «این نظام دارد خودش را می‌خورد».

آقای پوتین در شماری از گفت وگوهای مطبوعاتی و تلویزیونی که روز چهارشنبه منتشر شد، دونالد ترامپ را «ارتباط گیرنده بزرگ» خواند و گفت «به هیچ وجه از دونالد ترامپ ناامید» نشده است.

ولادیمیر پوتین گفت: «نسبت به او (دونالد ترامپ) ناامید نیستم. بکه باید بگویم به لحاظ ارتباط شخصی، تاثیر خیلی خوبی روی من گذاشته است.»

روسای جمهور روسیه و آمریکا سال گذشته در جریان برخی نشست‌های جهانی با هم دیدار داشته‌اند.

آقای پوتین، دونالد ترامپ را «مردی متعادل» خواند و افزود: «به محض این که با او حرف بزنید، نکته را می‌گیرد و خیلی خوب به سخنان کسی که با او در حال گفت‌وگو است، گوش می‌دهد.»

ولادیمیر پوتین گفت: «گفت‌وگو با او امکان‌پذیر است و می‌شود به مصالحه رسید.»

رییس جمهوری روسیه همچنین گفت که فرصت این را داشته که با ملانیا ترامپ، بانوی اول ایالات متحده آمریکا گفت‌وگو داشته باشد از جمله در جریان اجلاس سران کشورهای گروه ۲۰ در هامبورگ در آلمان.

ولادیمیر پوتین گفت با ملانیا ترامپ و همسر نخست وزیر ایتالیا درباره کامچاتکا در روسیه و ماهیگیری در آن منطقه و ببر و خرس‌ها در شرق دور روسیه، صحبت کرده است.

این گزارش می‌گوید آقای پوتین در حالی که لبخندی برلب داشته گفته است: «البته مقداری اغراق کردم. وقتی صحبت از ماهیگیری می‌شود، نمی‌شود بزرگنمایی نکرد.»

یکی از خبرنگاران با لحن شوخی از آقای پوتین پرسیده که آیا مشغول جذب نیروهای زن برای جاسوسی است؟ آقای پوتین که از نیروهای سابق کا گ ب و رییس سابق اف اس بی – سازمان اطلاعات فدرال روسیه – بوده در پاسخ گفت: «نه، من خیلی وقت است که دیگر کار جذب نیرو را رها کرده‌ام.»

پس از آن و با لبخندی افزوده است: «البته از آن خوشم می‌آمد. برای سال‌های طولانی کار من همین بود.»

ولادیمیر پوتین با انتقاد از وضعیت نظام سیاسی در آمریکا گفته است: «در حال حاضر می‌بینیم که نظام سیاسی (آمریکا) ناکارآمدی‌های خودش را نشان می‌دهد و همین طور مشغول خوردن خودش است.»

آقای پوتین گفت: «با چنین نظامی خیلی سخت بتوان مراوده داشت؛ چرا که غیرقابل پیش‌بینی است.»

روابط روسیه و آمریکا از زمان بحران اوکراین که روسیه کریمه اوکراین را ضمیمه خاک کرد دچار تنش شده است.

ولادیمیر پوتین در پاسخ به پرسشی در مورد تنش‌های موجود در رابطه روسیه و غرب گفته که این مسائل، «ریشه در تلاش‌های غرب برای تضعیف روسیه» دارد.

رییس جمهوری روسیه گفته است: «ما یک قدرت بزرگ هستیم و هیچ کس از رقابت خوشش نمی‌آید.»

او همچنین تحریم‌های غرب علیه روسیه به دلیل بحران کریمه و ناآرامی‌های شرق اوکراین را «نامشروع» و «ناعادلانه» خوانده و گفته است: «این‌ها همه برای محدود کردن روسیه است که البته در طولانی مدت، ما از آن پیروز بیرون خواهیم آمد.»

ولادیمیر پوتین گفت: «کسی که به ما زهر تعارف کند، در نهایت خودش هم آن زهر را سرخواهد کشید.»

رییس جمهوری روسیه که در جریان سخنرانی سالانه‌اش در برابر نمایندگان پارلمان فدرال روسیه از تسلیحات جدید آن کشور سخن گفته و برخی از آنها را «شکست‌ناپذیر» و «غیر قابل رهگیری» خوانده بود، ابراز امیدواری کرد که هیچ گاه نیازی به استفاده از سلاح اتمی نباشد.

ولادیمیر پوتین گفت: «تصمیم برای استفاده از سلاح اتمی، فقط در حالتی است که علائم هشدار دهنده اعلام کنند به سمت ما شلیک شده و علاوه بر آن، مشخص شود که کلاهک اتمی به مقصد روسیه و در داخل مرز کشور ردیابی شده است.»

او افزود: «اگر کسی تصمیم بگیرد روسیه را از بین ببرد، دیگر ما حق مشروع داریم که به آن پاسخ دهیم.»

آقای پوتین گفته است: «بله، باعث فاجعه‌ای جهانی برای بشریت و تمامی جهان می‌شود. ولی به عنوان یک شهروند روسیه و رییس جمهوری آن باید بپرسم: اگر قرار است روسیه‌ای در کار نباشد، پس آن جهان برای چیست؟»

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری آسوشیتد پرس، خبرگزاری فرانسه، رادیو فردا؛ ک.ت/س.ن
XS
SM
MD
LG