لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۵

پوتین بر مقاومت روسیه در مقابل تحریم‌های غرب تاکید کرد


 ولاد یمیرپوتین
ولاد یمیرپوتین

ولادیمیرپوتین٬ رئیس جمهوری روسیه٬ روز جمعه آمریکا و کشورهای غربی را به سیاست‌های استعماری در قبال مسکو متهم کرد و گفت، آنها می‌خواهند روسیه را با تحریم‌های «رعد آسا» به زانو در آورند.

ولاد یمیرپوتین که در نشست بین المللی اقتصادی سنت پترزبورگ صحبت می‌کرد، گفت که روس‌ها «مردمان قوی» هستند و می‌توانند از چالش‌ها عبور کنند و همانند نیاکان خود هر مشکلی را حل خواهند کرد.

رویترز می‌گوید تقریبا هیچ یک از کشورهای غربی در این نشست بین المللی اقتصادی سنت پترزبورگ شرکت نکرده‌اند.

ولادیمیرپوتین در ادامه از عزم خود برای تداوم «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین دفاع کرد که تشویق حضار را درپی داشت.

روسیه حمله نظامی خود به اوکراین که از پنجم اسفند پارسال شروع شده است را «عملیات نظامی ویژه» می‌نامد. آمریکا و کشورهای اروپایی در واکنش به حمله نظامی روسیه به اوکراین٬ تاکنون چندین دور تحریم علیه مسکو اعمال کرده‌اند.

ولادیمیر پوتین هدف اصلی حمله نظامی به اوکراین را دفاع از مردم منطقۀ عمدتاً روس زبان دونباس در شرق این کشور بیان کرد. این در حالی است که اوکراین و کشورهای غربی این ادعا را رد می‌کنند و می‌گویند، این اظهارات تنها بهانه‌ای برای جنگی است که به مرگ هزاران نفر منجر شده و روسیه در عملیات نظامی خود مناطق بسیار وسیعتری از دونباس را تصرف کرده است.

رئیس جمهوری روسیه در سخنرانی ۷۳ دقیقه‌ای خود تاکید کرد که به رغم افزایش خطرات و تهدیدها، تصمیم مسکو برای «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین دشوار اما «ضروری بود.»

ولایمیر پوتین در ادامه حمله به اوکراین را اقدام یک «کشوری مستقل که حق دفاع از امنیت خود را دارد» دانست و غرب را به «تصرف نظامی فعال خاک اوکراین» متهم کرد.

در همین حال، کاخ کرملین اعلام کرد حمله سایبری به نشست بین المللی اقتصادی سنت پترزبورگ باعث شد که سخنرانی رئیس جمهور روسیه با تاخیر یک ساعته انجام شود.

تحریم‌های غرب طی بیش از سه ماه گذشته تجارت خارجی روسیه را تا نصف کاهش داده و نیمی از ذخایر ارزی خارجی روسیه نیز مسدود شده است. بانک مرکزی روسیه نیز اخیرا گزارش داد که فرار سرمایه از کشور طی سه ماهه ابتدایی امسال بیش از ۳.۵ برابر شده و به ۶۲ میلیارد دلار اوج گرفته است.

در همین زمینه، رئیس بزرگترین بانک روسیه، اسبربانک، روز جمعه گفته است که یک دهه طول خواهد کشید که اقتصاد روسیه به شرایط قبل از تحریم‌های غرب بازگردد.

رویترز می‌گوید، کشورهایی که روسیه را به خاطر تهاجم نظامی به اوکراین تحریم کرده‌اند سهمی ۵۶ درصدی در صادرات و ۵۱ درصدی در واردات روسیه دارند.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG