لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۵

پوتین: تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی خود را در بلاروس مستقر می‌کنیم


ولادیمیر پوتین و الکساندر لوکاشنکو، روسای جمهور روسیه و بلاروس
ولادیمیر پوتین و الکساندر لوکاشنکو، روسای جمهور روسیه و بلاروس

رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید این کشور تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی خود را در کشور همسایه، بلاروس، مستقر خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز شنبه ۵ فروردین در ادامه تصریح کرد الکساندر لوکاشنکو همتای بلاروسی او مدتها پیش درخواست استقرار پایگاه تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را در کشورش که هم‌مرز لهستان به عنوان عضوی از ناتو است، مطرح کرده بود.

خبرگزاری رویترز با پوشش اظهارات آقای پوتین نوشته است برای اولین بار از نیمه دهه ۱۹۹۰ میلادی، روسیه در نظر دارد تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در خارج از مرزهای خود مستقر کند.

اظهارات رئیس‌جمهور روسیه در میانه افزایش چشمگیر تنش‌ها با غرب بر سر تهاجم نظامی این کشور به اوکراین و گمانه‌زنی‌های روزافزون کارشناسان روسی از احتمال حملات هسته‌ای مطرح می‌شود.

آقای پوتین در ادامه گفته است استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی موضوع غیر معمولی نیست و ایالات متحده آمریکا طی دهه‌های گذشته این نوع تجهیزات را در کشورهای متحد خود مستقر کرده است.

او اشاره‌ای به زمان ارسال این تجهیزات به بلاروس نکرد، اما این نوع تسلیحات برای دستاوردهای خاص در میدان نبرد مورد استفاده قرار می‌گیرد و با تسلیحات هسته‌ای استراتژیک که ویرانی‌های گسترده بر جای می‌نهد، فرق دارد.

با این‌حال آقای پوتین گفت که روسیه ساخت تجهیزات نگهداری سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را تا اول ژوئیه سال جاری در بلاروس تکمیل خواهد کرد و کنترل این تسلیحات نیز به بلاروس سپرده نخواهد شد.

هنوز آمریکا و کشورهای اروپایی واکنشی به اظهارات آقای پوتین نداشته‌اند.

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه گفت که روسیه ۱۰ جنگنده با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را در بلاروس مستقر کرده و سامانه‌های موشکی اسکندر را نیز که قادر به پرتاب این نوع تسلیحات هستند به بلاروس ارسال کرده است.

بعد از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی، تسلیحات هسته‌ای آن در چهار کشور قزاقستان، بلاروس، اوکراین و روسیه مستقر بود، اما سال ۱۹۹۲ کشورهای تازه‌ استقلال یافته توافق کردند که این تسلیحات به روسیه تحویل داده شود و در سال ۱۹۹۶ همه این تسلیحات از قزاقستان، بلاروس و اوکراین خارج شد.

با استفاده از گزارش رویترز؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG