لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۵

پوتین به مکرون در مورد خطر «فاجعه» در نیروگاه اتمی اوکراین هشدار داد


عکس آرشیوی از محوطه بیرونی نیروگاه اتمی زاپوریژیا
عکس آرشیوی از محوطه بیرونی نیروگاه اتمی زاپوریژیا

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، روز جمعه در تماس تلفنی با امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی خود بار دیگر هشدار داد که تداوم حملات به اطراف نیروگاه اتمی زاپوریژیا در جنوب اوکراین ممکن است به «فاجعه‌ای با ابعاد گسترده» منجر شود.

آقای پوتین افزود که در صورت بروز هرگونه فاجعه، کی‌یف را مسئول می‌داند.

مسکو و کی‌یف یکدیگر را به حملات نظامی غیرمسئولانه در اطراف این تاسیسات متهم می‌کنند.

بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا که در اوایل تهاجم نظامی به تصرف نیروهای روسیه درآمد هنوز توسط متخصصان اوکراینی اداره می‌شود و تنها دو رآکتور از شش رآکتور موجود در این تاسیسات فعال است.

در همین حال، نزدیکی این نیروگاه به خط مقدم جبهه در شمال استان زاپوریژیا به نگرانی جامعه بین‌الملل در مورد بحران جاری در اوکراین دامن زده است.

پس از تماس تلفنی روز جمعه که گفته می‌شود به پیشنهاد آقای مکرون انجام شد، کرملین در بیانیه‌ای با استناد به اظهارات ولادیمیر پوتین تاکید کرد: «گلوله‌باران سیستماتیک پیرامون نیروگاه اتمی زاپوریژیا منجر به شکل‌گیری خطر فاجعه‌ای با ابعاد گسترده شده و ممکن است به وقوع آلودگی رادیواکتیو در مناطق وسیع بیانجامد.»

ایگور کیریلوف، رئیس نیروهای دفاعی هسته‌ای شیمایی و بیولوژیک روسیه، روز پنجشنبه در یک نشست خبری گفته بود که سیستم‌های پیشتیبانی و یدکی این تاسیسات بر اثر گلوله‌باران آسیب دیده است.

او با نمایش یک اسلاید ادعا کرد که در صورت وقوع سانحه هسته‌ای مواد رادیواکتیو کشورهای آلمان، لهستان و اسلوواکی را نیز فراخواهد گرفت.

پیشتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در دیدار با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در شهر لويو در غرب اوکراين خواستار غیرنظامی شدن مناطق اطراف این نیروگاه شده بود.

آقای زلنسکی تاکید کرد که تنها خروج کامل روس‌ها و بازگرداندن کنترل کامل اوکراین بر اوضاع این نیروگاه می‌تواند تضمین کننده امنیت هسته‌ای برای تمام اروپا باشد.

مقام‌های اوکراینی می‌گویند که روسیه قصد دارد اتصال این نیروگاه به شبکه برق‌رسانی اوکراین را قطع و آن را به شبکه برق روسیه وصل کند که به معنای سرقت انرژی اوکراین است.

اوکراین همچنین بارها ارتش روسیه را به استفاده از استحکامات نیروگاه زاپوریژیا برای حمله به مواضع این کشور متهم کرده است.

در بخش دیگری از بیانیه کرملین آمده است که روسای جمهوری روسیه و فرانسه بر اهمیت اعزام فوری یک هیئت از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این نیروگاه تاکید کردند.

بنابر اعلام کرملین، آقای پوتین آمادگی روسیه برای ارائه کمک‌های لازم به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تایید کرده است.

در همین حال، دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، نیز در توییتر نوشت که در گفت‌وگو با رئیس آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، کی‌یف آمادگی خود را برای بازدید از نیروگاه زاپوریژیا در راس یک هیئت کارشناسی اعلام کرده است.

خبرگزاری‌های مستقل نمی‌توانند صحت ادعاهای دو طرف و مسئولیت هر از یک دو کشور در به خطر انداختن امنیت این نیروگاه را تایید کنند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رویترز و گزارش‌های رادیو فردا/ آ.ت./ س.ن.
XS
SM
MD
LG