لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۱

پوتین نسبت به آغاز «جنگ جهانی سوم» در صورت رویارویی روسیه و ناتو هشدار داد


پوتین در کنفرانس خبری پس از اعلام پیروزی در انتخابات
پوتین در کنفرانس خبری پس از اعلام پیروزی در انتخابات

رئیس‌جمهور روسیه در نخستین اظهار نظر پس از اعلام پیروزی در انتخابات هشدار داده است که رویارویی روسیه و ناتو به رهبری آمریکا می‌تواند منجر به «جنگ جهانی سوم» شود.

ولادیمیر پوتین روز دوشنبه ۲۸ اسفند در یک کنفرانس خبری پس از اعلام پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه که بدون هیچ رقیب جدی برگزار شد، در عین حال گفت که فکر نمی‌کند کسی خواستار چنین سناریویی باشد.

روابط کرملین و غرب از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۴ به شدت تنش‌آلود شده و بدترین بحران سیاسی میان طرفین از زمان بحران ناشی از استقرار موشک‌های اتمی شوروی در کوبا در سال ۱۹۶۲ ایجاد شده است.

پوتین همچنین بارها غرب را به استفاده از تسلیحات اتمی در صورت به مخاطره افتادن امنیت ملی کشورش تهدید کرده است.

اظهارات آقای پوتین درباره احتمال رویارویی روسیه و ناتو واکنشی به سخنان ماه گذشته امانوئل مکرون همتای فرانسوی اوست که احتمال ارسال نیروهای زمینی فرانسه، به عنوان عضوی از ناتو، به خاک اوکراین را منتفی ندانسته و از قدرت‌های غرب اروپا به خاطر فاصله گرفتن از متحدین شرق این قاره در مرزهای روسیه و عدم حمایت کافی از آنها انتقاد کرده بود.

آقای پوتین در نشست خبری روز دوشنبه در جواب خبرنگار رویترز پیرامون اظهارات آقای مکرون و خطر احتمال رویارویی ناتو و روسیه گفت که «در دنیای امروزی هر چیزی ممکن است».

او تصریح کرد شکی نیست که چنین چیزی قرار گرفتن در یک قدمی جنگ جهانی سوم است و فکر نمی‌کنم کسی خواهان آن باشد.

او در ادامه مدعی شد که پرسنل ناتو هم‌اکنون نیز در اوکراین حضور دارد و روسیه تاکنون افرادی انگلیسی‌زبان و فرانسوی‌زبان در میدان جنگ اسیر کرده است.

رئیس‌جمهور روسیه هشدار داد که این چیز خوبی برای آنها نیست، چرا که «شمار زیادی» از شهروندان فرانسوی و غربی در اوکراین کشته می‌شود.

پوتین همچنین در پاسخ به سؤالی پیرامون واکنش روسیه به تشدید حملات اوکراین به خاک روسیه گفت، اگر این وضعیت ادامه یابد اراضی بیشتری از اوکراین را ضبط کرده و به عنوان منطقه حائل برای حفاظت از خاک روسیه استفاده خواهیم کرد.

آقای پوتین همچنین در واکنش به اظهارات مقامات غربی درباره ناعادلانه و غیرآزاد بودن انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه مدعی شد انتخابات آمریکا دموکراتیک نیست.

او نسبت به آنچه «اعمال قدرت حکومتی علیه دونالد ترامپ» نامید، انتقاد کرد و گفت «همه جهان به آمریکا می‌خندد».

آقای ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری، بارها از ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین انتقاد کرده و تلویحاً سخنانی در توجیه تهاجم نظامی روسیه به این کشور ایراد کرده که با انتقاد گسترده حتی جمهوری‌خواهان آمریکا مواجه شده است.

پوتین همچنین درباره مرگ آلکسی ناوالنی، رهبر اوپوزیسیون روسیه در زندان‌های منطقه سیبری گفت «چند روزی قبل از مرگ او، من توافق کردم که تبادل زندانی (با غرب) انجام شود، اما با این شرط که ناوالنی هرگز به کشور بازنگردد.

یولیا ناوالنایا، همسر آقای ناوالنی، ولادیمیر پوتین را به دخالت مستقیم در مرگ او متهم کرده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیوفردا؛ د.خ./م.ا.
XS
SM
MD
LG