لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۰

الیاس قالیباف باز هم تکذیب کرد، حامی قالیباف از احترام به «زندگی شخصی» گفت


محمدباقر قالیباف و الیاس، پسر او، (چپ) در یک راهپیمایی‌ حکومتی در تهران
محمدباقر قالیباف و الیاس، پسر او، (چپ) در یک راهپیمایی‌ حکومتی در تهران

در حالی که سکوت محمدباقر قالیباف درباره سفر خانواده‌اش به ترکیه برای خرید سیسمونی نوزاد و نیز موضوع خرید آپارتمان توسط دامادش ادامه دارد، الیاس قالیباف، فرزند رئیس مجلس، خرید آپارتمان را هم تکذیب کرد.

همزمان مدیرعامل روزنامه همشهری نیز در حمایت از رئیس مجلس کل این ماجرا را «زندگی شخصی» خانواده قالیباف دانسته و می‌گوید که کسی حق دخالت در زندگی این مقام رسمی و عمومی جمهوری اسلامی را ندارد.

اندکی پس از انتشار تصاویر همسر، دختر و داماد آقای قالیباف در فرودگاه امام خمینی تهران همراه با «بار زیاد» حاوی وسایل نوزاد، در شبکه‌های مجازی گزارش‌های تائیدنشده‌ای هم از خرید دو دستگاه آپارتمان به نام محمدرضا بحیرایی، داماد او، نیز همرسان شد.

در برخی رسانه‌های فارسی‌زبان گزارش‌های تائیدنشده‌ای منتشر شده است مبنی بر این که قرارداد خرید «دو واحد آپارتمان ۹۰ و ۶۵ متری، هر دو یک‌خوابه با پلاک‌‌های ۱۶۲ و ۱۶۱ در طبقه ۲۲ مجتمع اِی (A) اسکای‌لند، در محله ماسلاک استانبول»، به دست محمدرضا بحیرایی و محمد بحیرایی امضا شده است.


در این گزارش‌ها ادعا شده است: «۵۰ درصد مبلغ پیش‌پرداخت این قرارداد را شخصی معروف به علوی‌تبار، از صرافان غیرقانونی ایرانی ساکن ترکیه، در حضور همسر و دختر محمدباقر قالیباف پرداخته است.»

پس از سفر همزمان زهرا مشیر، همسر، و مریم قالیباف، دختر، و محمدرضا بحیرایی، داماد محمدباقر قالیباف، به ترکیه، این ادعا نیز مطرح شد که خانواده قالیباف طی چهار روز اقامت خود در شهر استانبول، مهمان حسین عبویی مهریزی، رئیس سابق هیئت‌مدیره هلدینگ تاپیکو، در مجتمع اسکای‌لند بودند که دو واحد آپارتمان یادشده نیز در همان مجتمع قرار دارد.

این گزارش‌ها پس از آن ابعاد تازه‌ای پیدا کرد که غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده پیشین مجلس، نیز از قالیباف خواست توضیح دهد که پول خرید دو دستگاه آپارتمان در «بهترین محله ترکیه به ارزش ۲۰ میلیون لیره» از کجا آمده است؟

یک روز پس از آن که خبرگزاری مجلس شورای اسلامی اظهارات آقای ایمن‌آبادی را «کذب» و قابل پیگیری قضایی دانست، احسان عسکری، مشاور رئیس مجلس، از ثبت شکایت قالیباف از ایمن‌آبادی خبر داد و کد ره‌گیری این شکایت را نیز منتشر کرد.

حال الیاس قالیباف که پیش از این نیز سفر خانواده‌اش در این شرایط مالی به ترکیه را «خطای نابخشودنی» توصیف کرده، اما تلاش کرده بود پدرش را «مخالف» این سفر نشان دهد، نامی از مادرش در همراهی با دختر و داماد خانواده نبرده و ماجرای خرید سیسمونی را نیز تکذیب کرده بود، این‌ بار خرید آپارتمان از سوی آقای بحیرایی در استانبول را تکذیب کرده است.

وی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه، افرادی را که اسناد قرارداد خرید این دو آپارتمان را منتشر کرده‌اند «پروژه‌ساز» خوانده و مدعی شده که «تمام امضاهای این قرارداد جعلی است.»

تسنیم با انتشار تصویر گذرنامه محمدرضا بحیرایی، به نقل از پسر قالیباف نوشته که «حتی فامیل آقای بحیرایی که با لاتین در سند آنها نوشته شده، اشتباه و مغایر با گذرنامه اصلی است.»


الیاس قالیباف همچنین سفر پدر داماد خانواده به ترکیه برای خرید ملک را تکذیب کرده و گفته است که محمد بحیرایی «تاکنون» به ترکیه سفر نکرده و اگر کسی ملکی به نام این دو نفر پیدا کرد «برای خودش.»

وی درباره شکایت احتمالی خانواده قالیباف از وحید اشتری، از فعالان موسوم به عدالت‌خواه، که برای نخستین‌بار اطلاعات سفر همسر، دختر و داماد قالیباف را در توییتر منتشر کرد نیز گفت که «شکایت از اشتری آدرس غلط است، باید شبکه اصلی را پیدا کرد.»

نزدیکان رئیس مجلس که خود هنوز مستقیما در این باره اظهار نظر نکرده پس از افشای ماجرای اخیر که از آن با عنوان «سیسمونی‌گیت» نام برده می‌شود، مدعی شده‌اند که یک «محفل» امنیتی پشت پرده این ماجرا است و عدالت‌خواهان «بازیچه» آنها شده‌اند.

از جمله محمود رضوی، مشاور رئیس مجلس، در توییتی نوشت: «عذرخواهی توسط خانواده قالیباف در همان ساعات اول صورت گرفت؛ اما یک بار برای همیشه این موضوع تعیین تکلیف شود، کدام محفل یا نهاد برای خانواده مردم بِپا می‌گذارد، با دروغ، آبروی دیگران را به بازی می‌گیرد و حیثیت نظام و آرامش مردم را برهم می‌ریزد؟ یک بار باید ایستاد و کوتاه نیامد.»


محسن مهدیان، مدیرعامل کنونی روزنامه همشهری، وابسته به شهرداری تهران نیز در حمایت از قالیباف تلاش کرده سفر و خرید سیسمونی خانواده قالیباف از ترکیه را به «زندگی شخصی» آنها تقلیل دهد.

وی گفت: «می‌گویند مسئول با آدم عادی فرق دارد. بله فرق دارد. اما این تفاوت حجتی برای سرک کشیدن ماست؟ با کدام منطق؟ کدام مستند دینی و قانونی؟ چه‌کسی گفته اگر کسی مسئول بود ما حق داریم در زندگی شخصی‌اش سرک بکشیم؟»

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی بارها به این ایراد پاسخ داده‌اند که حکومتی که در کوچک‌ترین جزئیات زندگی خانوادگی و شخصی افراد از جمله لباس پوشیدن و فرزندآوری دخالت می‌کند نمی‌تواند خواستار احترام به «حریم خصوصی» مقامات خود شود.

در همین زمینه آقای ایمن‌آبادی، نماینده سابق مجلس، نیز در گفت‌و‌گو با وب‌سایت دیده‌بان ایران گفته است: «قابل قبول نیست که پیوسته از سبک زندگی اسلامی برای مردم سخن بگویید و آنان را به این نوع زندگی دعوت کنید و رقبایتان را نیز به تجمل‌گرایی متهم کنید، اما خودتان در عمل برخلاف شعارهایتان زندگی و رفتار کنید.»

به گفته وی، «شکاف عمیقی میان ملت و حاکمیت ایجاد شده و متاسفانه روزبه‌روز عمیق‌تر می‌شود.»

با استفاده از گزارش‌های تسنیم، توییتر، دیده‌بان ایران و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG