لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۹

قطر خواستار یک اتحاد نظامی شبیه به اروپا برای منطقه خاورمیانه شد


امیر قطر می‌گوید که خاورمیانه در مرز ویرانی است و باید آن را نجات داد
امیر قطر می‌گوید که خاورمیانه در مرز ویرانی است و باید آن را نجات داد

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر روز جمعه گفت برای پیشگیری از سقوط کشورهای منطقه خاورمیانه به مرز ویرانی، این کشورها باید اختلافات خود را کنار گذاشته و یک اتحاد نظامی شبیه به الگوی اتحادیه اروپا تشکیل دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز او از جامعه بین‌المللی خواست تا به کشورهای منطقه برای رسیدن به این هدف فشار بیاورند ولی جزییات بیشتری ارائه نداد.

امیر قطر در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «معتقدم که زمان برای یک اتحاد امنیتی گسترده‌تر در سطح منطقه خاورمیانه فرارسیده است. زمان آن فرا رسیده که همه کشورهای منطقه از جمله ما گذشته را فراموش کرده و در مورد قواعد اساسی امنیت و حاکمیت و میزان حداقلی از امنیت به توافق برسند که صلح و رونق اقتصادی در منطقه را تضمین کند.»

او افزود: «این نباید خیالپردازی تلقی شود. مخاطرات فراوانی وجود دارد. خاورمیانه در مرز ویرانی است و باید آن را نجات داد.»

کشور کوچک و ثروتمند قطر از هفت ماه پیش توسط چندین کشور عربی از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر به خاطر ادعای آنها در مورد حمایت دوحه از گروه‌های تروریستی و نزدیکی با حکومت ایران مورد تحریم قرار گرفته و منزوی شده است. حکومت قطر این اتهامات را رد می‌کند.

اقدامات دولت‌های آمریکا و کویت برای حل این اختلاف تاکنون به نتیجه نرسیده است.

امیر قطر علاوه بر بحران در مناسبات خود با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به جنگ و درگیری‌های مسلحانه در سوریه، یمن و لیبی نیز اشاره کرد که موجب بروز فجایع بشری بزرگی شده و با آواره کردن میلیون‌ها نفر بزرگترین بحران مهاجرت به اروپا از زمان جنگ جهانی دوم را به وجود آورده است.

او افزود: «ما می توانیم از تلاش‌ها و تجارب اتحادیه اروپا و توانایی آن برای یافتن نقاط مشترک جهت بازسازی و پیشرفت سرمشق بگیریم. دوری جستن از اختلاف و روی آوردن به همکاری مستلزم آن است که تک تک ما پاسخگو باشیم.»

XS
SM
MD
LG