لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۲

فرمانده نیروی قدس سپاه حملات به اسرائیلی‌ها را «عملیات قهرمانانه» خواند


اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران
اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران روز پنج‌شنبه ۲۵ فروردین گفت جمهوری اسلامی ایران از کسانی که علیه اسرائیل «مبارزه می‌کنند، پشتیبانی کرده» و این حمایت «همچنان ادامه دارد».

اسماعیل قاآنی با تقدیر از فلسطینیانی که عوامل درگیری‌های هفته‌های اخیر در داخل اسرائیل بوده‌اند، کشتن نظامیان و غیرنظامیان اسرائیلی را عملیات «قهرمانانه» نامید.

سخنان فرمانده نیروی قدس سپاه در شرایطی بیان شده که خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست تروریستی، به یکی از موضوعات اصلی در روند مذاکرات بین ایران و قدرت‌های جهانی تبدیل شده و عملا این گفت‌وگوها را قفل کرده است.

رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا و وزارت خارجه ایالات متحده هفته گذشته تاکید کردند که نیروی قدس سپاه یک نهاد تروریستی است.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، اسماعیل قاآنی در مراسم نخستین سالگرد فوت محمد حجازی، از فرماندهان ارشد سپاه، در مورد دور تازه بحران بین اسرائیل و فلسطینیان گفت جوانان فلسطینی با اقدامات «با صلابت» خود باعث شده‌اند که «تمامی سیستم رژیم اسرائیل به هم بریزد و ارکان این رژیم به لرزه درآید».

در سه هفته اخیر ده‌ها تن در دور تازه بحران امنیتی میان طرفین کشته و زخمی شده‌اند و نیروهای امنیتی اسرائیل تعداد نامعلومی از فلسطینیان را بازداشت کرده‌اند.

۱۴ تن از کشته‌‌شدگان، غیرنظامیان و نظامیان اسرائیلی بودند که در چهار حمله در شهرهای مختلف این کشور با سلاح گرم و سرد فلسطینیان کشته شدند.

به نوشته تایمز اسرائیل، عملیات نظامی ارتش و نیروهای امنیتی اسرائیل از روز ۲۴ فروردین با هدف دستگیری فلسطینیان مظنون به فعالیت در تحرکات تروریستی، در نقاط مختلف کرانه باختری تشدید شده است.

در کمتر از ۲۴ ساعت تا بامداد ۲۵ فروردین، پنج فلسطینی، شامل یک وکیل ۳۴ ساله فعال حقوق بشر در نقاط مختلف کرانه باختری کشته شدند.

رهبران کشورهای منطقه نسبت به دور تازه خشونت هشدار داده و کشورهایی مانند امارات متحده عربی و بحرین، کشته شدن مردم اسرائیل را به عنوان اقدامات تروریستی نکوهش کرده‌اند.

فرمانده نیروی قدس سپاه در تازه‌ترین اظهارات خود همچنین با اشاره به حملات موشکی ماه گذشته سپاه به اربیل در اقلیم کردستان عراق، مدعی شد که هدف موشک‌ها «پایگاه موساد» بوده است.

به ادعای او «بسیاری از افرادی در عراق که در کنار آن‌ها زندگی می‌کردند، از این امر باخبر نبودند». مقامات بغداد و اقلیم کردستان ادعای ایران را رد کرده‌اند.

رسانه‌های ایران گزارش داده بودند که حمله به اربیل واکنشی به حمله پهپادی اسرائیل در اواخر بهمن گذشته به یک مقر پهپادهای سپاه پاسداران در استان کرمانشاه بود.

اسماعیل قاآنی در سخنان تازه خود گفت که «اگر هر جا تعرضی صورت بگیرد، هر جا و هر زمانی که تشخیص دادیم، حتما با اسرائیل برخورد خواهیم کرد».

اما او به طور تلویحی در مورد این‌که چرا جمهوری اسلامی به حملات متعدد اسرائیل در سوریه واکنش نشان نمی‌دهد، گفت «اگر گاهی ملاحظاتی داریم، به علت رعایت حال مردم و مسائل متعدد دیگر است ولی این نشانه قدرت اسرائیل نیست».

XS
SM
MD
LG