لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۹

رونمایی از «کشتی قرآنی مطلا» در قم؛ واکنش منفی کاربران فضای مجازی


کشتی قرآنی مطلا سه متر طول، یک متر عرض و یک متر ارتفاع دارد.
کشتی قرآنی مطلا سه متر طول، یک متر عرض و یک متر ارتفاع دارد.

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان قم روز چهارشنبه ۲۷ دی از یک کشتی قرآنی مطلا رونمایی کرد، اثری که قرار است در نهایت به حرم امام سوم شیعیان اهدا شود.

اما ساخت این اثر که هزینه آن هنوز به طور رسمی اعلام نشده، با واکنش منفی برخی کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است که از نابسامانی‌های اقتصادی کشور مثال می‌آورند و خواستار حل‌وفصل این نابسامانی‌ها به جای صرف هزینه بر روی چنین پروژه‌هایی هستند.

برخی کاربران نوشته‌اند که هزینه ساخت چنین اثری ۸۰۰ میلیون تومان بوده است.

خبرگزاری‌های ایرانی تصاویری از آیت‌الله محمد سعیدی متولی حرم فاطمه معصومه و نماینده رهبر جمهوری در استان قم منتشر کرده‌اند که او را کنار این کشتی مطلا همراه با علی اصغر موسویان، خالق این اثر، نشان می‌دهد.

به گفته آقای موسویان، این کشتی سه متر طول، یک متر عرض و یک متر ارتفاع دارد و روی بدنه آن متن قرآن با خطوط ثلث، شکسته نستعلیق و خط نستعلیق کتابت شده است.

وی همچنین عنوان کرده که در دیدار با آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و پس از توصیه او مبنی بر «نوآوری در آثار هنری» انگیزه ساخت چنین اثری را پیدا کرده است.

علی اصغر موسویان پیش از این نیز یک قرآن مرقع طلا کتابت کرده بود که آن نیز در نهایت به حرم امام اول شیعیان در نجف عراق اهدا شد.

وی همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم عنوان کرده که این اثر بر روی کشتی چوبی طراحی و ساخته شده، اما جنس قرآن حک شده بر آن از برنز و طلاست. وزن تقریبی اثر نیز ۷۰ کیلوگرم برآورد شده است.

رونمایی از این کشتی به فاصله کوتاهی از اعتراضات سراسری در ایران انجام گرفته است، اعتراضاتی که با شعارهای اقتصادی در مشهد آغاز شد اما به سرعت سراسر کشور را فراگرفت و شعارها نیز حکومت جمهوری اسلامی و رهبری آن را هدف قرار داد.

از این رو ساخت این کشتی انتقاد شدید برخی از ایرانیان را به دنبال داشته است.

کاربری در توئیتر با اشاره به ماه‌ها عدم پرداخت حقوق کارگران شرکت نیشکر هفت تپه و اعتصابات آنها نوشت: «حضرت علی یکی از استاندارانش را فقط به دلیل اینکه در مهمانی ثروتمندان شرکت کرده بود عزل کرد! حالا نماینده ولی‌فقیه در قم قرآن مطلا در کشتی مطلا رونمایی می‌کند! در همین حال کارگران نیشکر هفت‌تپه باید طلای زنان‌شان را بفروشند و غذا بخرند!»

کاربری دیگر به اسم مهدی شافی نوشته: «رکوردبازی با قرآن و معارف سالهاست رایج است. همه چیزمان دکوری شده دین دکوری، قرآن دکوری، نهج‌البلاغه دکوری، احکام دکوری».

یک کاربر هم به اسم دلوچا از این ماجرا چنین انتقاد کرده: «در مملکتی زندگی می‌کنیم که کارگرش هر شش ماه حقوق نمی‌گیره، بچه هشت ساله دست‌فروشی می‌کنه و فقر از سر و روش می‌ریزه بعد با پول همین ملت می‌رن قرآن‌مطلا می‌سازن».

توییت کاربری به اسم سیدمحمود رضوی نیز چنین مضمونی دارد: «مردم نان شب ندارند، قرآن‌مطلا رونمايی می‌شود! خوب شد كه مشخص شد از قم تا تهران، از علما تا زعما همه ماشاء الله از درد مردم بی‌اطلاعند».

پیش از این حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران نیز از این کشتی بازدید کرده بود که تصاویر مربوط به آن نیز اکنون در شبکه‌های اجتماعی مدام بازنشر می‌شود.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری‌های تسنیم و ایسنا و شبکه اجتماعی توییتر/ س.ن / ک.ر
XS
SM
MD
LG