لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۴

ابراهیم رئیسی از ارسال پیام‌هایی به آمریکا درباره اعتراضات ایران خبر داد


در حالی که اعتراضات ضدحکومتی در ایران همچنان ادامه دارد، ابراهیم رئیسی از ارسال با واسطه چندین نوبت پیام به مقام‌های دولت آمریکا در ارتباط این اعتراضات با خبر داد.

رئیسی روز سه‌شنبه ۳ آبان در یک سخنرانی در «مجمع عمومی سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه» که در تهران برگزار شد، گفت از طریق «روسای بعضی از کشورها» پیام‌هایی را به آمریکایی‌ها درباره اعتراضات ایران فرستاده است.

او جزئیاتی از محتوای این پیام‌ها ارائه نکرد اما با «برنامه‌ریزی‌شده» خواندن اعتراضات ایران، گفت در این پیام‌ها به آمریکایی‌ها گفته که «در محاسباتشان دچار خطا و اشتباه شدند».

تاکنون مقام‌های جمهوری اسلامی به ویژه علی خامنه‌ای، بارها این ادعا را مطرح کرده‌اند که اعتراضات ضدحکومتی در ایران «طراحی» آمریکا و اسرائیل بوده است.

رئیسی نیز با «آشوب» توصیف کردن اعتراضات، گفت: «فکر می‌کنیم توطئه‌ها و آشوب‌هایی که علیه جمهوری اسلامی طراحی و اجرا می‌شود، به دلیل پیشرفت و قدرت جمهوری اسلامی است.»

او توضیح بیشتری درباره «پیشرفت و قدرت جمهوری اسلامی» ارائه نکرد.

اعتراضات در ایران در واکنش به مرگ مهسا امینی پس از بازداشت به دست نیروهای گشت ارشاد شروع شد و فوراً ماهیتی ضدحکومتی گرفت.

این اعتراضات با وجود سرکوب مرگبار همچنان ادامه دارد و فراخوان‌هایی برای برگزاری تجمع در شهرهای مختلف در روزهای آینده منتشر شده است.

پیشتر مقام‌های دولت جو بایدن اعلام کرده‌اند که در حال حاضر جمهوری اسلامی تمایلی به توافق احیای برجام ندارد و آمریکا اکنون بر اعتراضات ایران متمرکز است.

اما رئیسی گفت: «دشمنان وقتی از تحریم‌ها نتیجه نگرفتند به دنبال تهدید جمهوری اسلامی افتاده‌اند.»

او مدعی شد که جمهوری اسلامی اکنون «قدرتمندتر از هر زمانی است و حضورش در منطقه بسیار موثر» است.

رئیس‌ جمهوری اسلامی همچنین درباره مذاکرات احیای برجام که همچنان متوقف باقی مانده، گفت: «امروز این آمریکایی‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند اما در این قضیه تاخیر می‌کنند و زمان را می‌گذرانند.»

به گفته رئیسی، «جمهوری اسلامی خواهان رفع تحریم‌ها است اما همزمان خنثی‌سازی [دور زدن] تحریم‌ها را نیز در دستور کار دارد.»

در روزهای اخیر مقام‌های جمهوری اسلامی اظهارات متناقضی را درباره موضع آمریکا در قبال مذاکرات برجام ابراز کرده‌اند.

پس از آن که حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران گفت آمریکا برای رسیدن به توافق احیای برجام «عجله» دارد، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد واشینگتن اراده سیاسی برای توافق ندارد.

همچنین امیرعبداللهیان مدعی شد در روزهای اخیر پیامی بین تهران و طرف آمریکایی در ارتباط با مذاکرات توافق هسته‌ای تبادل شده، اما یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، این ادعا را تکذیب کرد.

XS
SM
MD
LG