لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۶

رئیسی در مراسم تحلیف: از هر طرح دیپلماتیک که باعث لغو تحریم‌ها شود استقبال می‌کنم


ابراهیم رئیسی به عنوان هشتمین رئیس جمهوری ایران روز پنج‌شنبه ۱۴ مرداد در مجلس شورای اسلامی طبق قانون اساسی کشور سوگند یاد کرد.

این مراسم با سخنرانی روسای قوای مققنه و قضاییه ایران و در حضور مقامات برخی کشورهای خارجی آغاز شد و در ادامه، آقای رئیسی متن سوگند قانون اساسی را به عنوان رئیس جمهور جدید ایران قرائت کرد.

ادامه این مراسم نیز سخنرانی آقای رئیسی اختصاص داشت که در بخشی از آن به مسئله تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران پرداخت و گفت که او از هر طرح دیپلماتیک که باعث لغو تحریم‌ها شود استقبال خواهد کرد.

ابراهیم رئیسی در حالی سکان دولت ایران را در دست می‌گیرد که مذاکرات احیای برجام گره خورده است. این مذاکرات که به صورت غیرمستقیم میان ایران و ایالات متحده و با حضور نمایندگان اتحادیه اروپا، آلمان، بریتانیا، روسیه، چین و فرانسه در وین انجام می‌شود، مدتی‌ست که متوقف شده.

ایران دلیل توقف مذاکرات را انتقال قدرت به دولت جدید دانسته اما این میان مقامات ایالات متحده ابراز نگرانی کرده‌اند که دولت جدید با انتظاراتی غیرواقع‌بینانه وارد مذاکرات شود.

بر اساس گزارش‌هایی که رسانه‌های ایران از حضور مقام‌های کشورهای مختلف در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی منتشر کرده‌اند روسای جمهوری افغانستان و عراق و نخست‌وزیر الجزایر و ارمنستان بلندپایه‌ترین مقام‌هایی هستند که در این مراسم شرکت می‌کنند.

در گزارش این رسانه‌ها اعلام شده‌است که رئیس پارلمان روسیه همراه وزیران خارجه کشورهایی چون عمان، قطر، بوسنی و هرزگوین، بولیوی و نیکاراگوئه هم در مراسم حضور دارند.

در گزارش رسانه‌های ایران اشاره‌ای به سفر مقام‌هایی از چین و عربستان سعودی به ایران برای شرکت در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی نشده است.

همچنین انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای شرکت در این مراسم به تهران سفر کرده و روز چهارشنبه با مقام‌های وزارت خارجه ایران دیدار کرده است. سفر او با انتقاد فعالان سیاسی و مدنی در داخل و خارج از ایران روبه‌رو شده است.

مهمانان خارجی تحلیف رئیسی،صادق جوادی حصار و حامد شیبانی راد با اجرای محمد ضرغامی
please wait

No media source currently available

0:00 0:21:20 0:00
لینک مستقیم

روز پنج‌شنبه گروهی از نهادهای مخالفت جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای مشترک درباره سفر آقای مورا نوشتند که «اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا به نام انریکه مورا را برای مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور ایران به ایران بفرستد، ما به عنوان جنبش‌های نماینده مردم و مخالفان در ایران این حرکت را درک نمی‌کنیم.»

این بیانیه ادامه می‌دهد که «اتحادیه اروپا هیچ نماینده‌ای برای مراسم تحلیف [الکساندر] لوکاشنکو به عنوان رئیس‌جمهور بلاروس نفرستاد. چرا اکنون اتحادیه اروپا نماینده‌ای را فرستاده تا سوگند خوردن رئیسی را به همراه دیگران جشن بگیرد؟»

این بیانیه به طور مشترک از سوی سیزده نهاد مخالف جمهوری اسلامی منتشر شده است به این ترتیب:‌ حزب کومله کردستان ایران، حزب دمکرات کردستان ایران، حزب کومله کردستان، جنبش بلوچستان آزاد، سازمان زنان روژهه‌لات، اتحادیه سُریانی اروپا، سازمان جهانی کردها، حزب همبستگی دموکراتیک الاحواز، حزب مردم بلوچستان، اتحادیه دموکراتیک آذربایجان - وحدت، سازمان جوانان کردستان ایران، کولبرنیوز و سازمان حقوق بشر هانا.

در ادامه متن اعتراضی این نهادها آمده است: «سؤال ما این است که آیا ما به عنوان مردمی از میانهٔ آسیا، نسبت به مردم بلاروس، از ارزش کمتری برخوردار هستیم؟ آیا اتحادیه اروپا رویکرد متفاوتی را بر اساس نژاد انتخاب کرده است؟»

این متن ادامه می‌دهد: «تردیدی وجود ندارد که ابراهیم رئیسی نقض‌کننده حقوق بشر است و رئیس‌جمهور یک رژیم متجاوز و سرکوبگر خواهد بود. اتحادیه اروپا به خوبی از این واقعیت آگاه است این شخص در سال‌های ۱۹۸۸ و ۲۰۱۹ بر برنامه کشتار و شکنجه هزاران نفر ریاست داشت.»

بیانیه می‌افزاید:‌ «این بدان معنی است که سابقه شخصی ابراهیم رئیسی در زمینه حقوق بشر بدتر از لوکاشنکا است. اتحادیه اروپا همچنین می‌داند که انتخاب رئیسی نیز همانند مورد لوکاشنکو، یک روند تقلبی بوده است، اما تصمیم گرفت با آن بسیار متفاوت رفتار کند.»

این احزاب مخالفت نوشته‌اند: «این در شرایطی است که رژیم ایران هزاران فرد صلحجو را دستگیر می‌کند؛ معترضانی که چیزی کمتر از نیازها و حقوق اولیه بشری مانند آب، برق و آزادی‌های اولیه نمی‌خواهند. امروز در ایران عرب، کرد، بلوچ، آذری، لر و فارس در خیابان‌های ایران همان چیزی را مطالبه کنند که هر شهروند اروپایی حق آن را دارد. اتحادیه اروپا از این امر آگاه است اما تصمیم گرفته است آن را نادیده بگیرد.»

در بخش پایانی اطلاعیه این گروه‌ها نیز آمده است که «این سیاست مماشات با ایران نه تنها ناقض اصول اتحادیه اروپا است بلکه در پی افزایش مهاجرت به اتحادیه اروپا، منافع این اتحادیه را هم تهدید می‌کند.»

سیزده حزب ایرانی نوشته‌اند که «ما از اتحادیه اروپا می‌خواهیم که به تعهدات دموکراتیک و حقوق بشری خود در رابطه دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی ایران و دولت ابراهیم رئیسی عمل کند.»

این گروه‌ها در پایان نیز گفته‌اند: «ما از شما می‌خواهیم به جای ایستادن در کنار جنایاتکاران علیه بشریت، به جنایات علیه بشریت رسیدگی کنید. ما از اتحادیه اروپا می‌خواهیم که پایبند به اصول خود باشد، هم به نفع شهروندان اتحادیه اروپا و ایران و هم به سود همه مردم ستم‌کشیده از این رژیم.»

یک روز پیش از این نیز سیزده سازمان و تشکل سیاسی دیگر ایرانی در بیانیه مشترکی خطاب به مردم ایران نوشته‌اند که از «اراده» آنها برای سرنگونی جمهوری اسلامی حمایت می‌کنند و اعلام کردند که «عزم خود را جزم کرده‌ایم که این همراهی و همکاری را هر چه سریع‌تر به سطحی از هماهنگی سازمان‌یافته ارتقاء دهیم.»

با استفاده از متن بیانیه و ایسنا و ایرنا / پ.پ
XS
SM
MD
LG