لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۴

تکرار وعده‌های جمهوری اسلامی؛ ابراهیم رئیسی: برق، آب و گاز را مجانی می‌کنیم


ابراهیم رئیسی روز سه‌شنبه گفته‌هایش درباره مسدود بودن دارایی‌های ایران در ژاپن را پس گرفت
ابراهیم رئیسی روز سه‌شنبه گفته‌هایش درباره مسدود بودن دارایی‌های ایران در ژاپن را پس گرفت

ابراهیم رئیسی روز سه‌شنبه هفتم شهریور در یک نشست خبری وعده داد که دولت او آب و برق و گاز مصرفی خانواده‌های کم‌درآمد در ایران را «مجانی» خواهد کرد.

رئیس‌جمهور اسلامی ایران اظهار داشت: «رایگان شدن آب و برق و گاز برای خانواده‌های کم‌درآمد در برنامه دولت است».

او با این ادعا که «ما آمده‌ایم مشکل جامعه را به گردن بگیریم و حل کنیم»، افزود: در مسئله آب، برق و گاز و مسائل مختلف قشر محروم جامعه «دغدغه» داریم و «دولت نسبت به پرداخت یارانه‌ها و تامین مسکن قشر محروم و همچنین اختصاص زمین و دادن تسهیلات به این قشر دغدغه دارد».

آقای رئیسی مدعی شد به آنچه در انتخابات گفته‌ایم پایبند بوده و خواهیم بود، هیچ کدام از آن وعده‌ها را از یاد نبرده و از یاد نخواهیم برد.

ادعای او در حالی است که طی بیش از دو سال آغاز کار دولت سیزدهم، مردم ایران با تورم افسارگسیخته، حذف ارز دولتی برای کالاهای ضروری و به تبع آن جهش چشمگیر قیمت اقلام خوراکی، نصف شدن ارزش پول ملی، بحران مسکن و اجاره‌بها و فقر روز افزون مواجه شده‌اند؛ به‌طوری که خط فقر خانوارها به ۳۰ میلیون تومان اوج گرفته است.

یکی از وعده‌های دولت رئیسی نیز ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن بود که عملا رها شد.

همچنین در حالی که محمد اسدی، رئیس کانون عالی بازنشستگان کارگری کشور، روز دوشنبه از حذف ۴۰۰ داروی بازنشستگان از بیمه خبر داده بود، رئیس‌جمهور اسلامی ایران مدعی شد که «بیمه سلامت شش میلیون نفر در کشور به صورت رایگان انجام شده است».

آقای رئیسی به رغم تشدید بحران‌های اقتصادی، محیط زیست، انرژی، معیشتی، اجتماعی و غیره مدعی شد که «همه شاخص‌ها نشان دهنده رشد، تلاش و پیشرفت است».

این در حالی است که نهادهای بین‌المللی نسبت به تشدید بحران اقتصادی و اجتماعی در کشور هشدار داده‌اند؛ از جمله گزارش اخیر بانک جهانی که از تهدید خطرهای «قابل توجه» داخلی و خارجی علیه اقتصاد ایران در میان‌مدت و تداوم نرخ بالای تورم و بیکاری در کشور خبر داده بود.

وعده رایگان شدن آب و انرژی و برخی دیگر از خدمات، یکی از اولین وعده‌ها در حکومت جمهوری اسلامی به مردم بود و ابتدا در اولین سخنرانی روح‌الله خمینی در بازگشت به ایران مطرح شد.

از آن زمان تاکنون، مقام‌های جمهوری اسلامی بارها چنین وعده‌ای را تکرار کردند و حتی حسن روحانی رئیس‌جمهور پیشین مدعی شد که به چنین وعده‌ای عمل کرده است.

با این حال، هزینه‌های زندگی در ایران از جمله قبوض برق و آب و گاز همواره افزایش یافته و در یک مورد، چهار سال پیش، افزایش ناگهانی و شدید قیمت بنزین در ایران موجب موجی از اعتراضات سراسری شد. رئیسی روز سه‌شنبه به افزایش قیمت‌ها اشاره نکرد.

رئیسی گفته‌هایش درباره مسدود بودن دارایی‌های ایران در ژاپن را پس گرفت

آقای رئیسی روز سه‌شنبه همچنین در پاسخ به سوال یک خبرنگار ژاپنی درباره انسداد ۱.۵ میلیارد دلار دارایی جمهوری اسلامی در این کشور، خواستار آزادی این دارایی‌ها شد.

با این‌حال، او پس از سوال یک خبرنگار دیگر، دوباره به موضوع دارایی‌های بلوکه‌شده ایران بازگشت و گفت جمهوری اسلامی تنها در کره جنوبی دارایی بلوکه شده داشت.

آقای رئیسی در پاسخ به خبرنگار روزنامه «آساهی» ژاپن درباره «یک و نیم میلیارد دلار» دارایی مسدود شده ایران در این کشور گفت: «توصیه ما به دولت ژاپن آن است که مستقل زندگی کند و تحت تاثیر آمریکا نباشد. اگر ایران پولی به امانت گذاشته یا قیمت کالایی است، این قیمت کالا را به هیچ وجه مسدود نکند».

او همچنین گفت آزادی پول‌هایی که اشاره کردید جزو دستور کار دولت و پرونده‌های آن در سیاست خارجی است.

با این‌حال، رئیس‌جمهور اسلامی در پاسخ به سوال روزنامه‌نگار دیگری درباره موضوعی دیگر، دوباره به موضوع انسداد پول‌های ایران بازگشت و اعلام کرد: «پول بلوکه‌شده و مسدودشده ظالمانه فقط در کشور کره جنوبی داشتیم و در کشورهای اگر بوده الان در اختیار بانک مرکزی جمهوری اسلامی است».

او گفت: «جمهوری اسلامی در کشورهای دیگر پول دارد، اما بانک مرکزی درباره آنها اشراف و کنترل دارد».

اظهارات او در حالی است که بهرام شکوری رییس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن، مهرماه ۱۴۰۰ گفته بود میزان پول بلوکه شده ما در ژاپن سه میلیارد دلار است.

به گفته او، سفیر ایران در ژاپن و همچنین وزیر خارجه در حال پیگیری موضوع پول‌های بلوکه شده ایران در ژاپن هستند و آقای رئیسی هم درگیر این موضوع هستند تا بتوانیم به نحوی از این پول‌ها استفاده کنیم، اما به نظر می‌رسد که شاهد خبرهای خوبی باشیم.

اخیرا شش میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده جمهوری اسلامی در کره جنوبی بعد از توافق تهران و واشینگتن برای آزادی اتباع ایرانی‌آمریکایی آزاد شد.

پس از اعلام این توافق، علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی، اعلام کرد که ایران پول بلوکه‌شده دیگری ندارد.

با استفاده از گزارش رسانه‌های ایران و رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG