لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۴

تشییع جنازه خبرنگار شبکه الجزیره در حضور هزاران فلسطینی


شیرین ابوعاقله،‌ زاده اراضی فلسطینی و شهروند آمریکا، بر اثر اصابت گلوله به سرش کشته شد
شیرین ابوعاقله،‌ زاده اراضی فلسطینی و شهروند آمریکا، بر اثر اصابت گلوله به سرش کشته شد

پیکر شیرین ابوعاقله، خبرنگار باسابقه شبکه خبری الجزیره، که هنگام پوشش عملیات نظامی ارتش اسرائیل در اردوگاه فلسطینی جنین در کرانه باختری کشته شد، روز پنج‌شنبه، ۲۲ اردیبهشت، در یک آیین رسمی از شرق اورشلیم به رام‌الله، مقر ریاست جمهوری تشکیلات خودگردان فلسطینی منتقل شد.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردانی و مقامات ارشد این حکومت در ساختمان «المقاطعه» که مقر رسمی حکومت فلسطینی است، به پیکر این خبرنگار مشهور ادای احترام کردند.

آقای عباس شیرین ابوعاقله را «شهید فلسطین و شهید قدس و شهید آزادی بیان» نامید.

حکومت فلسطینی تعیین کرده که پیکر خانم ابوعاقله روز جمعه، ۲۳ اردیبهشت، در شرق اورشلیم به خاک سپرده شود.

پیش از خروج تابوت شیرین ابوعاقله از شرق اورشلیم، اسقف اعظم مسیحیان شرق بیت‌المقدس آیین مذهبی مسیحی را بر پیکر شیرین ابوعاقله برگزار کرد و سپس جسد او در تابوتی که پرچم فلسطین بر آن قرار گرفت، نهاده شد. خانواده شیرین ابوعاقله در این لحظات شیون می‌کردند.

فلسطینیان بسیاری در مسیر شرق اورشلیم تا رام‌الله، کاروان خودروهای حامل جسد شیرین ابوعاقله را همراهی کردند. هزاران فلسطینی دیگر نیز که از بامداد پنج‌شنبه در رام‌الله برای ادای احترام به شیرین ابوعاقله منتظر بودند، به مشایعت‌کنندگان پیوستند.

شیرین ابوعاقله، ۵۱ ساله، از مسیحیان زاده و ساکن اورشلیم و شهروند آمریکا با ۲۵ سال سابقه خبرنگاری بود که ۱۵ سال آن را از نخستین سال برپایی شبکه خبری قطری الجزیره گذرانده بود.

خانم ابوعاقله بامداد روز ۲۱ اردیبهشت همراه با تیم خبرنگاری الجزیره در حالی که آتشباری میان نیروهای اسرائیلی با افراد مسلح فلسطینی در اردوگاه جنین در جریان بود، کشته شد. علی السمودی، تهیه‌کننده الجزیره نیز در این رویداد از ناحیه پشت کمر و شانه گلوله خورد و در بیمارستان بستری است.

جسد شیرین ابوعاقله از ساعتی پس از کشته شدن به کالبدشکافی فلسطینیان در بیمارستانی در شرق اورشلیم منتقل شد.

در همین حال حسین الشیخ، وزیر فلسطینی که مسئول ارتباطات تشکیلات خودگردانی با دولت اسرائیل است، اعلام کرد که این حکومت درخواست اسرائیل برای انجام «تحقیقات مشترک» در مورد تقل شیرین ابوعاقله را رد می‌کند.

آقای الشیخ مدعی شد که تمامی شواهد اطمینان می‌دهد که این بانوی خبرنگار با گلوله نظامیان اسرائیلی کشته شده است.

حکومت خودگردانی فهرستی شامل اسامی ۴۴ خبرنگار فلسطینی و عرب و یک خبرنگار دیگر اهل ترکیه را منتشر کرد و مدعی شد اسرائیل در ۲۲ سال اخیر، این ۴۵ خبرنگار را کشته و شیرین ابوعاقله تنها نامی تازه در این فهرست است.

با وجود رد اصرار اسرائیل برای تحقیقات مشترک، ارتش اسرائیل تاکید کرد که اگر فلسطینیان گلوله اصابت کرده به سر شیرین ابوعاقله را به اسرائیل تحویل دهند، تجهیزات مدرنی که اسرائیل در اختیار دارد و تجربیات این کشور، می‌تواند به طرز دقیق‌تری تعیین کند که چه کسی او را کشته است.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، از کشته شدن خبرنگار ارشد الجزیره ابراز تاسف کرد، ولی تاکید نمود که ارتش اسرائیل از نظامیان خود حمایت می‌کند.

نظامیان ارشد ارتش اسرائیل در شبانه‌روز گذشته در شبکه‌های تلویزیونی اروپایی و آمریکایی حضور یافته و می‌گویند که هنگام عملیات ارتش اسرائیل در جنین، افراد مسلح فلسطینی به سوی نظامیان اسرائیلی شلیک می‌کردند و ممکن است خانم ابوعاقله با گلوله آنها کشته شده باشد.

با این حال، اکثر مقامات اسرائیلی تاکید دارند که هنوز نمی‌توانند با قاطعیت بگویند که خبرنگار الجزیره با گلوله اسرائیلی کشته نشده است.

فرماندهان اسرائیلی گفته‌اند اگر تحقیقات مستقل ثابت کند که خانم ابوعاقله با گلوله نظامیان این کشور کشته شده، این امر را بیان خواهند کرد.

روزنامه هاآرتص گزارش داد که تحقیقات ارتش اسرائیل نشان داده که در زمان وقوع این رویداد، نیروهای واحد کوماندویی ارتش به نام «دوو دِوان»، در صد تا ۱۵۰ متری شیرین ابوعاقله قرار داشتند و افراد مسلح فلسطینی نیز به سوی آنها تیراندازی می‌کردند و ممکن است خانم ابوعاقله در تبادل آتش میان طرفین، هدف گلوله ناخواسته قرار گرفته باشد.

به نوشته هاآرتص، گلوله اصابت کرده به سر این خبرنگار کالیبر ۵.۵۶ میلی‌متری از اسلحه ام ۱۶ بود. نظامیان واحد «دوو دِوان» نیز ظاهرا از این نوع اسلحه در عملیات جنین استفاده کرده‌اند.

مرگ شیرین ابوعاقله در زمان انجام وظیفه واکنش‌های بین‌المللی متعددی در سراسر جهان در پی داشته و غیر از مقامات رسمی دولت‌ها، نهادهای متعدد بین‌المللی، از جمله رسانه‌های جهانی در این باره بیانیه صادر کرده‌اند.

شبکه الجزیره تاکید کرده که اسرائیل «با خونسردی» این خبرنگار را کشت. دولت قطر که مقر الجزیره است، اسرائیل را به عنوان عامل این قتل شدیدا نکوهش کرده است. آمریکا و اتحادیه اروپا نیز خواهان تحقیقات کامل در این خصوص شدند.

مایکل هرتزوگ، سفیر اسرائیل در آمریکا، بر سر کشته شدن شیرین ابوعاقله با رشیده طلیب، عضو آمریکایی- فلسطینی در کنگره آمریکا درگیر شده است. خانم طلیب مدعی شده که شیرین ابوعاقله با گلوله‌ای که با پول مردم آمریکا به ارتش اسرائیل داده شده، کشته شده است. سفیر اسرائیل در واشینگتن این اظهارات را قویا رد کرده است.

کشته شدن خبرنگار برجسته الجزیره، که فلسطینیان او را صدا و تصویر خود در شبکه پربیننده الجزیره می‌دانستند، یکی از آخرین موارد خشونت در موج تازه درگیری و بحران میان اسرائیل و فلسطینیان در دو ماه اخیر است.

در چند هفته اخیر ۱۶ اسرائیلی و سه خارجی در طرف اسرائیلی کشته وده‌ها فلسطینی نیز در شرق اورشلیم و کرانه باختری کشته شده‌اند. شماری از کشته‌های فلسطینی عامل حملات به اسرائیلیان بوده یا در درگیری با نظامیان اسرائیلی از پای درآمدند.

به گفته رسانه‌های اسرائیل، این کشور احتمال می‌دهد که رویداد کشته شدن شیرین ابوعاقله به آتش درگیری‌ها بیش از این دامن بزند و به‌ویژه بحران در شرق اورشلیم را که محل زندگی او بود، افزایش دهد.

XS
SM
MD
LG