لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۳

یوزپلنگ ایرانی با عمل سزارین صحرایی «سه قلو» زائید


تصویری از یوزهای تازه متولد شده
تصویری از یوزهای تازه متولد شده

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت خبر داد که یک یوزپلنگ ایرانی با عمل «سزارین صحرایی» سه قلو زائید.

علی سلاجقه گفت: نوزادان این یوزپلنگ با نام «ایران»، در سایت مرکز تکثیر یوز ایرانی در توران واقع در استان سمنان به دنیا آمدند.

او افزود: با توجه به حضور تیم دامپزشکی از یک هفته گذشته و بررسی شبانه‌روزی رفتارهای این حیوان، مشخص شد که بارداری کامل بوده و با توجه به شرایط فیزیکی گونه و عدم توانایی در زایمان طبیعی، نسبت به انجام زایمان سزارین صحرایی اقدام شد.

این یوزپلنگ ماده سال ۱۳۹۶ در حالی که هشت ماه داشت، از اسارت قاچاقچیان در تهران آزاد و راه‌های مختلفی برای زادآوری آن‌ها در پردیسان انجام شد اما موفقیت آمیز نبود، تا این‌که در فروردین ۱۳۹۹ به زادگاه خود در توران سمنان برگردانده شد و با یک یوز نر ایرانی به اسم «فیروز» در شرایط نیمه اسارت جفت‌گیری کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران می‌گوید «کمتر از ۲۰ قلاده یوز» در استان‌های سمنان، کرمان، یزد خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی که زیستگاه اصلی یوز است تا به امروز مشاهده‌ شده است. او ابراز امیدواری کرد که بتوان با حفظ توله‌ها، افزایش جمعیت یوزپلنگ را در شرایط اسارت و سپس در شرایط نیمه اسارت تحقق بخشید تا کمکی به حفظ ژن این‌گونه در خطر انقراض باشد.

ایران یکی از آخرین زیستگاه‌های یوزپلنگ ایرانی یا آسیایی است که سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۱ یک برنامه حفاظتی برای نجات این گونه در معرض انقراض تدوین کرد.

حسن اکبری، معاون تنوع زیستی سازمان محیط زیست، دی‌ماه پارسال شرایط یوزپلنگ ایرانی را «فوق بحرانی» توصیف کرد و گفت اقدامات انجام‌شده برای افزایش نجات، حفاظت، تولید مثل و نصب علائم در جاده‌ها کافی نبوده و علاوه بر این برای برنامه جامع حفاظت از یوز ایرانی، تاکنون بودجه‌ای تعلق نگرفته است.

او گفته بود: در حال حاضر تنها ۱۲ قلاده یوزپلنگ ایرانی در کشور باقی مانده که از میان آن‌ها تنها سه قلاده، ماده هستند.

کاهش آمار یوزپلنگ ایرانی به ۱۲ قلاده در سال ۱۴۰۰ در حالی رخ داد که شمار این گونه منحصر به فرد در اواخر دهه ۸۰ حدود ۱۰۰ قلاده بود.

معاون دفتر توسعه ملل متحد در سال ۱۳۹۵ از کمک ۴۷ هزار دلاری سازمان ملل برای حفظ و صیانت از یوز ایرانی خبر داده بود.

سازمان حفاظت محیط زیست ایران در سال‌های گذشته، گزارشی درباره همکاری‌های این سازمان با دفتر توسعه ملل متحد و نحوه هزینه این بودجه برای حفاظت یوزپلنگ ایرانی ارائه نداده است.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، آرشیو رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG