لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۴

شناسایی ده‌ها مورد ابتلا به ویروس نادر «آبله میمون» در آمریکای شمالی و اروپا


یک بیمار مبتلا به ویروس «آبله میمون»
یک بیمار مبتلا به ویروس «آبله میمون»

نهادهای بهداشتی در آمریکای شمالی و اروپا طی دو هفته اخیر موارد تایید شده و یا مشکوک ابتلا به ویروس نادر «آبله میمون» را شناسايی کرده‌اند که موجب نگرانی در مورد شیوع این ویروس در بخش‌هایی از آفریقا شده است.

بریتانیا، اسپانیا و پرتغال در روزهای گذشته شناسایی ده‌ها مورد از ابتلا به این ویروس را گزارش کرده‌اند و کانادا نیز روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت گزارش داد که در حال تحقیق در مورد بیش از ده مورد مشکوک است.

اداره بهداشت بریتانیا اعلام کرد که از روز ۱۶ اردیبهشت ۹ مورد ابتلا را شناسایی کرده است و اداره بهداشت آمریکا نیز گفت روز چهارشنبه اولین مورد در ایالت ماساچوست شناسایی شده است که مردی است که پس از سفر به کانادا ابتلای او تایید شده است.

رادیو و تلویزیون ملی کانادا روز چهارشنبه گزارش داد که اداره بهداشت کشور در حال تحقیق در مورد ۱۳ مورد مشکوک از ابتلا به «آبله میمون» است و اولین موارد در درمانگاه‌های تخصصی بیماری‌های مقاربتی و عفونت خونی در شهر مونترال کشف شده است.

اکثریت قریب به اتفاق افرادی که به این ویروس آلوده می‌شوند پس از چند هفته بهبود پیدا می‌کنند و در موارد بسیار نادر به مرگ بیمار منجر می‌شود. آمارهای پزشکی نشان می‌دهد که طی سال‌های اخیر هزاران نفر در قسمت‌های مرکزی و غربی آفریقا به این بیماری مبتلا شده‌اند ولی موارد ابتلا در اروپا و آمریکای شمالی تاکنون بسیار نادر بوده است.

سازمان بهداشت جهانی روز ۲۷ اردیبهشت اعلام کرد در همکاری با نهادهای بهداشتی اتحادیه اروپا و بریتانیا در حال بررسی موارد جدید شیوع این ویروس است.

دکتر ماریا فان کرخووه، از مدیران بخش مقابله با بیماری‌های عفونی این نهاد، روز سه‌شنبه در یک نشست خبری گفت: «باید از دامنه گسترش این ویروس در کشورهایی که بومی شده است شناخت بیشتری پیدا کنیم و از خطرات آن برای ساکنان این کشورها و احتمال انتقال ویروس به سایر بخش‌های جهان ارزیابی دقیق‌تری داشته باشیم».

اداره ایمنی بهداشت بریتانیا در بیانیه‌ای گفت اولین مورد شناسایی شده از ابتلا به «آبله میمون» مردی بوده که از نیجریه به بریتانیا سفر کرده است ولی سایر موارد نتیجه انتقال ویروس در سطح جامعه بوده است.

مسئول این نهاد گفت: «شناسایی این موارد در بریتانیا و کشورهای اروپایی دیگر سوءظن اولیه ما را تایید می‌کند که ویروس آبله میمون در حال انتقال است».

مقامات سازمان بهداشت جهانی می‌گویند شواهد اولیه از موارد ابتلا شناسایی شده در کشورهای اروپایی نشان می‌دهد که اکثر بیماران، مردان همجنسگرا و یا مردانی هستند که با مردان رابطه جنسی دارند.

دکتر ابراهیما سوسه فال، معاون دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، گفت: «اکثر موارد انتقال این ویروس بین مردانی است که با مردها رابطه جنسی دارند. این اطلاعات جدید باید با دقت بررسی شود تا چگونگی شیوع آن در بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی را بهتر بشناسیم».

اداره ایمنی بهداشت بریتانیا گفت که تاکنون «آبله میمون» در ردیف بیماری‌های مقاربتی دسته‌بندی نشده است ولی هشدار داد که این ویروس از طریق تماس در رابطه جنسی می‌تواند منتقل شود.

اداره مبارزه با بیماری‌های عفونی و مسری آمریکا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت: «هر فردی ورای گرایش جنسی از طریق مایعات بدن، تماس با تاول و زخم‌های بیماران و یا استفاده از وسایلی نظیر لباس و رختخواب افراد آلوده می‌تواند به این ویروس مبتلا شود».

این نهاد یادآوری کرد که مواد ضد عفونی معمولی که در منازل استفاده می‌شود می‌تواند این ویروس را نابود کند.

بیماری «آبله میمون» معمولا با علائمی مشابه سرماخوردگی از جمله تب، درد عضلات و ورم دست و پا شروع می‌شود و به تدریج زخم‌ها و تاول‌هایی مشابه آبله مرغان در ناحیه صورت یا پوست سایر قسمت‌های بدن ظاهر می‌شود.

به گفته اداره مبارزه با بیماری‌های عفونی و مسری آمریکا، حدود ۴۰ سال هیچ موردی از ابتلا به «آبله میمون» گزارش نشده بود تا این‌که در سال ۲۰۱۷ اولین بار در کشور نیجربه، واقع در غرب آفریقا موارد جدید ابتلا شناسایی شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG