لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۲

آمار ضد‌و‌نقیض درباره اثر «مخرب» راه‌آهن رشت-آستارا بر جنگل‌های شمال ایران


احتمال آسیب به جنگل جلگه‌ای گیسوم و هزاران اصله درخت با راه‌اندازی خط راه‌آهن رشت-آستارا وجود دارد
احتمال آسیب به جنگل جلگه‌ای گیسوم و هزاران اصله درخت با راه‌اندازی خط راه‌آهن رشت-آستارا وجود دارد

در حالی که یک نماینده مجلس نسبت به تبعات بسیار مخرب احداث خط راه‌آهن رشت-آستارا بر جنگل‌های شمال ایران هشدار می‌دهد، یک مقام سازمان محیط‌ زیست این موضوع را رد کرده است.

روزنامه شرق در گزارشی که روز ۱۱ خرداد منتشر کرده، به نقل از رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس ایران نوشته در صورت احداث خط راه‌آهن رشت-آستارا،‌ جنگل جلگه‌ای گیسوم و «صد هزار قطعه درخت با قطر ۳۰ سانتی‌متر» از بین می‌رود.

این نماینده مجلس پیش از این گفته بود که هرچند پیمانکار می‌گوید این طرح طی چهار سال به پایان می‌رسد، «ولی در واقعیت حداقل ۱۵ سال طول می‌کشد».

سمیه رفیعی همچنین ادعای قابلیت حمل «۱۵ میلیون تن بار» را زیر سؤال برده و گفته بود: «کل ظرفیت نهایتا پنج میلیون تن است. شرکت مشاور و پیمانکار دارد برای کشور و دولت ما تصمیم‌گیری می‌کند. یک کیسه ۱۵ ساله دوخته می‌شود.»

او در ادامه تأکید کرده که «اصلا» پولی برای خرید زمین‌های زراعی بر سر راه این خط راه‌آهن وجود ندارد.

فاطمه محمدبیگی، یک نماینده دیگر مجلس هم با این طرح مخالفت کرده و مدعی شده که احداث آن «درخواست جمهوری آذربایجان» بوده تا به اقیانوس هند وصل شود، ولی بودجه لازم برای این طرح را ایران باید بدهد.

از سوی دیگر سعید کریمی، مدیرکل دفتر ارزیابی زیست‌محیطی سازمان حفاظت از محیط زیست، در گفت‌وگو با همین روزنامه تخریب صد هزار درخت را رد کرده و گفته «حدود دو هزار اصله درخت» در خطر تخریب هستند.

این در حالی است که رسانه‌ها پیش از این به نقل از مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، وابسته به وزارت راه و شهرسازی نوشته بودند برای ساخت راه‌آهن رشت-آستارا هیچ درختی در جنگل گیسوم قطع نمی‌شود.

مدیرکل دفتر ارزیابی زیست‌محیطی سازمان حفاظت از محیط زیست در توضیح بیشتر به روزنامه شرق گفته: «این پروژه هنوز اجازه کمیته ارزیابی زیست‌محیطی را ندارد، اما بررسی‌های دوساله نشان می‌دهد این‌طور نیست که همه ۱۶۰ کیلومتر مسیر مشکل داشته باشد.»

بر اساس اخبار رسمی منتشر شده در رسانه‌های ایران، توافق‌نامه راه‌اندازی راه‌آهن رشت-آستارا روز ۲۷ اردیبهشت با روسیه امضا شد و مسکو قرار است ۱.۶ میلیلیارد یورو در این پروژه سرمایه‌گذاری کند.

با استفاده از گزارش‌های روزنامه‌های شرق و اعتماد و خبرگزاری رکنا؛ ع.م/ب.ب
XS
SM
MD
LG