لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۶

محمد رسول‌اف، فیلمساز ایران، به «اقدام علیه امنیت ملی» متهم شد


محمد رسول‌اف فیلم‌ساز ایرانی سه‌شنبه هفته گذشته تحت بازجویی‌های ماموران امنیتی ایران قرار داشته است.
محمد رسول‌اف فیلم‌ساز ایرانی سه‌شنبه هفته گذشته تحت بازجویی‌های ماموران امنیتی ایران قرار داشته است.

شرکت فرانسوی که پخش فیلم تازه محمد رسول‌اف را برعهده دارد روز چهارشنبه ۱۹ مهر اعلام کرد که این فیلم‌ساز در ایران با اتهاماتی نظیر اقدام علیه امنیت ملی مواجه شده که می‌تواند حکم تا شش سال زندان را به دنبال داشته باشد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از شرکت توزیع فیلم ای‌آرپی سلکشن گزارش داد که آقای رسول‌اف سه‌شنبه هفته گذشته تحت «بازجویی‌های سنگین» ماموران امنیتی ایران قرار داشته و اتهامات او نیز اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام عنوان شده است.

محمد رسول‌اف به دنبال رویدادهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ ایران هنگام ساخت فیلمی با محوریت این رویدادها بازداشت و با اتهام‌های مشابهی محاکمه شد. حکم ابتدایی وی شش سال زندان بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به یک سال کاهش یافت.

آثار این فیلم‌ساز جوایز بین‌المللی متعددی را نصیب او کرده که از جمله آنها آخرین ساخته وی، فیلم «لِرد» است که در این دوره جشنواره سینمایی کن فرانسه، جایزه «نوعی نگاه» را برای فیلم‌ساز به ارمغان آورد. این فیلم به فساد اقتصادی در ایران می‌پردازد.

اواخر شهریور ماه امسال گزارش‌هایی منتشر شد که عنوان می‌کرد گذرنامه آقای رسول‌اف هنگام ورود به ایران در فرودگاه ضبط شده است.

گزارش خبرگزاری فرانسه بیان می‌کند که بازجویی‌های محمد رسول‌اف هنوز تمام نشده و اتهاماتی که به او وارد شده می‌تواند مجازات زندان تا شش سال را به دنبال داشته باشد.

از دیگر آثار شناخته شده محمد رسول‌اف می‌توان فیلم «دستنوشته‌ها نمی‌سوزند» را نام برد که به قتل‌های زنجیره‌ای روشنفکران ایرانی می‌پردازد، رخدادهایی که مشخص شد نیروهای امنیتی ایران عامل آن بوده‌اند. این فیلم برنده جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) شد.

XS
SM
MD
LG