لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۰

ثروت ۴۲ نفر به اندازه دارایی‌های نیمی از جمعیت جهان است


اگر تمام ساکنان کره زمین را از لحاظ میزان ثروت در یک فهرست قرار دهیم، دارایی‌های ۴۲ نفر بالای فهرست به اندازه تمام پنجاه درصد انتهای آن خواهد بود.

شبکه خبری ان‌بی‌سی، به نقل از موسسه خیریه «آکسفام» در آستانه برگزاری نشست جهانی اقتصاد در داووس گزارش کرده است که تقریبا هشتاد و دو درصد تمام سرمایه‌های تولید شده در سال ۲۰۱۷ میلادی به تنها یک درصد از ساکنان کره زمین رسیده است. این در حالی‌است که میزان درآمد و دارایی‌های فقرای جهان، یا همان پنجاه درصد انتهای لیست، هیچ تغییری نکرده است. نشست سالانه داووس امسال قرار است «رهبری پاسخگو و مسئولیت‌پذیر» را ترویج کند. سال گذشته و در آستانه برگزاری این نشست، آکسفام اعلام کرده بود که میزان ثروت میلیاردرهای جهان بیش از هفت برابر اندازه لازم برای پایان بخشیدن به فقر شدید در سراسر کره زمین است.

بر اساس گزارش امسال آکسفام، بررسی تولید ثروت در سراسر جهان نشان می‌دهد که رشد و پاداش‌های اقتصادی به شکل رو به رشدی در انحصار طبقه بسیار ثروتمند قرار دارد.

فرار از پرداخت مالیات، فرسایش حقوق قانونی کارگران و کم کردن هزینه‌های تولید، و همین‌طور رشد تاثیر ثروتمندان بر قانون‌گذاران از دلایل افزایش شکاف طبقاتی در سراسر جهان به شمار می‌روند.

این گزارش نشان می‌دهد که طی دهه گذشته (از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶) میزان ثروت میلیاردرهای جهان هر ساله ۱۳ درصد رشد داشته است. در حال حاضر ۲۰۴۳ میلیاردر در جهان زندگی می‌کنند و از هر ده تای آنها، نه نفر مرد هستند.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که طی دهه گذشته (از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶) میزان ثروت میلیاردرهای جهان هر ساله ۱۳ درصد رشد داشته است. در حال حاضر ۲۰۴۳ میلیاردر در جهان زندگی می‌کنند و از هر ده تای آنها، نه نفر مرد هستند. بازارهای بورس در سراسر جهان اوضاع خوبی دارند و این به معنای رشد ثروت سهامداران است. میزان ثروت جف بزوز، بنیان‌گذار و مدیر شرکت آمازون، تنها در ده روز اول سال میلادی جاری شش میلیارد دلار افزایش یافت و به این ترتیب او لقب ثروتمندترین مرد همه تاریخ را از آن خود کرد.

مارک گلدرینگ، مدیر اجرایی آکسفام در بریتانیا عقیده دارد که که این آمار نشان دهنده این است که «چیزی در اقتصاد جهانی بسیار اشتباه است.» به عقیده وی، تمرکز ثروت در بالای هرم طبقاتی، نشانه پویایی اقتصاد نیست بلکه نشانه‌ای از سیستمی است که میلیون‌ها فرد سختکوش را- که غذاها و پوشاک ما را تولید می‌کنند- به ورطه فقر مطلق می‌کشاند.

بر اساس گزارش آکسفام که بر اساس داده‌های موسسه فوربز و گزارش سالانه موسسه سویس‌کردیت تهیه شده است، ثروت تنها هشت میلیاردر، به اندازه ۳.۶ میلیارد از فقیرترین ساکنان کره زمین است. در این گزارش آکسفام، خواستار یک برنامه اجرایی برای جلوگیری از بیشتر شدن این شکاف طبقاتی بین فقرا و ثروتمندان شده است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از وینی بیانیما، از مسئولین اجرایی آکسفام می‌نویسد: به سختی می‌شود سیاستمدار یا تاجری را پیدا کرد که نگران اختلاف طبقاتی رو به رشد نباشد، اما از آن سخت‌تر پیدا کردن کسی است که برای جلوگیری از افزایش این شکاف کاری بکند.

برپایه گزارش‌های آکسفام، ان‌بی‌سی و سی‌ان‌ان/ل/ت.ت
XS
SM
MD
LG