لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۸

تاکید بر «نیاز به اقدام جامعه جهانی» در واکنش‌های گسترده به دو اعدام دیگر


محمدمهدی کرمی (سمت راست)، محمد حسینی. عکس مربوط به جلسه دادگاه این دو معترض است.
محمدمهدی کرمی (سمت راست)، محمد حسینی. عکس مربوط به جلسه دادگاه این دو معترض است.

اجرای حکم اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، دو معترض بازداشتی، که بامداد شنبه، ۱۷ دی‌ماه، رخ داد واکنش‌های گسترده‌ای را در همان ساعات اولیه در پی داشته است.

سازمان حقوق بشر ایران اعدام این دو معترض بازداشت‌شده را «عمل جنایتکارانه» خواند و درباره «اعدام پرشمار معترضان» در صورت عدم «واکنش درخور جامعه جهانی» هشدار داد.

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان حقوق بشری، در ادامه از مردم ایران در داخل و خارج از کشور خواست که با «اعتراض» بیشتر و از جامعه جهانی خواست که با «اقدامات تنبیهی شدیدتر علیه حکومت و ارگان‌های سرکوب مثل سپاه پاسداران و بیت علی خامنه‌ای، هزینه سیاسی این جنایات را بالا ببرند».

محمدمهدی کرمی و محمد حسینی دو تن از بازداشت‌شدگانی بودند که در پرونده کشته شدن یک بسیجی به نام «روح‌الله عجمیان» در اعتراضات ۱۲ آبان در کرج به مناسبت چهلم حدیث نجفی، قربانی سرکوب، بازداشت شدند و به عنوان متهمان ردیف اول و دوم به اتهام «افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شدند.

احکام این دو معترض که به وکیل انتخابی نیز دسترسی نداشتند، به سرعت در دیوان عالی کشور تائید شد و درخواست فرجام‌خواهی آنان نیز مورد قبول قرار نگرفت.

پیش از این دو، دو معترض دیگر به نام‌های محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد در تهران و مشهد اعدام شده بودند.

در پی بازداشت گسترده معترضان در نزدیک به چهار ماه گذشته و صدور فوری و فوتی چندین حکم اعدام در دادگاه‌های جمهوری اسلامی، هفته‌هاست که فعالان حقوق بشر و عده‌ای از مقامات خارجی هشدار داده‌اند که هزینه این گونه اقدامات برای حکومت باید بالا برده شود.

کمپین حقوق بشر ایران نیز روز شنبه در واکنش به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی از آن‌ها با ‌عنوان «قربانیان جدید جنایت جمهوری اسلامی» نام برد و هشدار داد که «تاخیر در واکنش فوری و قاطع جامعه جهانی یعنی تداوم قتل‌های حکومتی.»

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲، نیز در توئیتی نوشت: «دو نفر دیگر از ما را کشتند. وقت اخراج سفرای این حکومت تروریست فرا رسیده است.»

نازنین بنیادی، بازیگر و کنشگر مدنی، نیز در توئیتی اعلام کرد:‌ «شرم بر جامعه جهانی و رهبران که جلوی جنایات جمهوری اسلامی را نگرفتند.»

هانا نویمن، نماینده آلمان و نایب رئیس کمیته حقوق بشر پارلمان اروپا، نیز در توئیتی نوشت: «صبح بخیر دنیا، حکومت ایران دو معترض دیگر را اعدام کرد.»

خانم نویمن در ادامه افزود که خشونت جمهوری اسلامی «با صحبت‌های بیشتر و فرش قرمز متوقف نمی‌شود» و تاکید کرد که «ما باید یک سیگنال روشن ارسال و با آنها متناسب آن چه هستند، یعنی تروریست، رفتار کنیم.»

مسیح علی‌نژاد، کنشگر سیاسی و مدنی، نیز نوشت: «در سرزمین به‌گروگان‌گرفته‌ ما، عزیزان‌مان به جرم فریاد آزادی‌خواهی، به جرم اعتراض به فقر و فساد و جنایت اعدام می‌شوند.»

به عقیده علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری، که در یک توییت عنوان شده، با اعدام این دو معترض «تنها می‌توان برای قانون مظلوم مرثیه خواند.»

سعید دهقان، دیگر وکیل دادگستری نیز درباره اقدامات خشونت‌آمیز حکومت در سرکوب اعتراضات مردمی نوشت: «آنها با سلاح جنگی در خیابان می‌کشند و با سلاح قانون در زندان!»

همزمان علی شکوری‌راد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در پیامی توییتری گفت که هدف از این اعدام‌ها ترساندن مردم معترض است.

او «روایت رسمی» در مورد کشته شدن روح‌الله عجمیان را «غیرقابل باور» عنوان کرد و اصل ماجرا را «توطئه» برای «ترساندن» دانست اما هشدار داد که این اقدام «بنزین روی آتش» است.

نوربرت روتگن، نماینده پارلمان آلمان، نیز در واکنش به اعدام‌های امروز از مقامات کشور خود و اتحادیه اروپا خواست که برای محافظت از جان ۱۹ هزار معترض بازداشت‌شده دیگر اقدام قاطع انجام دهند و به جمهوری اسلامی بفهمانند که «از خطوط قرمز عبور می‌کند!»

به دار آویختن محسن شکاری در تهران و مجیدرضا رهنورد در مشهد نیز در ماه آذر با واکنش‌های گسترده بین‌المللی همراه شده بود.

سازمان حقوق‌ بشر ایران پیشتر اعلام کرده بود که دست‌کم صد تن از معترضان بازداشت‌شده در خطر صدور یا اجرای احکام اعدام قرار دارند.

XS
SM
MD
LG