لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۵

سازمان ملل: تعداد آوارگان اجباری در جهان به رکورد جدید ۱۱۴میلیون نفر رسیده است


سازمان ملل روز چهارشنبه سوم آبان گفت٬ تخمین می‌زند که تعداد آوارگانی که مجبور به ترک سرزمین خود شده اند از مرز ۱۱۴ میلیون نفر عبور کرده است که رکورد جدیدی محسوب می‌شود.

دفتر امور پناهجویان سازمان ملل در بخشی از بیانیه خود گفت:«به احتمال فراوان شمار جمعیتی که به دلیل جنگ، سرکوب، خشونت و نقض حقوق بشر مجبور به ترک سرزمین خود شده اند در ماه سپتامبر امسال از مرز ۱۱۴ میلیون نفر فراتر رفته است.»

به گفته این نهاد در نیمه اول سال ۲۰۲۳ عوامل اصلی مهاجرت اجباری مردم تداوم جنگ و درگیری‌های نظامی در اوکراین، سودان، میانمار و جمهوری دمکراتیک کنگو، تداوم و تشدید بحران انسانی در افغانستان و ترکیبی از خشکسالی، سیلاب شدید و ناامنی در سومالی بوده است.

دفتر امور پناهجویان سازمان ملل در بخش دیگری از بیانیه خود افزود:«در حال حاضر توجه جامعه جهانی به درستی روی فاجعه انسانی در نوار غزه متمرکز است. ولی بحران‌های بشری بسیاری در گوشه و کنار جهان تشدید شده‌اند و جان و امنیت مردم را به خطر انداخته و آنها را وادار به مهاجرت می کند.»

فیلیپو گرندی، رئیس این نهاد افزود:«ناتوانی جامعه بین‌المللی در حل بحران‌های شدید و پیشگیری از وقوع بحران‌های جدید عامل اصلی آوارگی و مصیبت مردم بیگناه است. ما باید به خود بنگریم و برای پایان دادن به این بحران‌ها و فراهم کردن زمینه مناسب برای بازگشت پناهجویان و مهاجران اجباری همکاری کنیم.»

دفتر امور پناهجویان سازمان ملل در گزارش جدید خود که مهاجرت اجباری طی شش ماه اول سال جاری میلادی را بررسی کرده است خاطر نشان می‌کند که تا پایان ژوئیه امسال تعداد پناهجویان و مهاجران اجباری در سراسر جهان ۱۱۰ میلیون نفر بود که در مقایسه با رقم مشابه در شش ماهه اول سال قبل ۱.۶ میلیون افزایش نشان می‌دهد.

سخنگوی این نهاد به خبرگزاری‌ها گفت شمار مهاجران اجباری در شش ماهه اول سال ۲۰۲۳ از آغاز جمع آوری آمار در سال ۱۹۷۵ بالاترین رقم است.

به گفته نهادهای سازمان ملل از آغاز حملات هوایی و موشکی اسرائیل به نوار غزه در روز ۱۵ مهر، حدود ۱.۴ میلیون نفر در داخل مرزهای نوار غزه آواره شده‌اند.

دفتر امور پناهجویان سازمان ملل در گزارش خود یادآوری می‌کند که بیش از نیمی از مهاجران اجباری معمولا در داخل کشورهای خود آواره می‌شوند و از مرزهای بین‌المللی عبور نمی‌کنند.

XS
SM
MD
LG