لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۹

هشدار عفو بین‌الملل درباره «افزایش شدید» تعداد اعدام‌ها در ایران و عربستان


سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه در گزارش تازه خود خبر داد که تعداد افراد اعدام‌شده در جهان در سال ۲۰۲۲ میلادی نسبت به سال قبل از آن ۵۳ درصد افزایش داشته است.

این سازمان خبر می‌دهد که در این میان، اعدام افراد در ایران و عربستان سعودی افزایش چشمگیری نشان می‌دهد و ایران با ۸۳ درصد افزایش اعدام در یک سال، بالاترین میزان افزایش را داشته است.

طبق گزارش عفو بین‌الملل که روز سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت منتشر شده، تعداد اعدام‌ها در ایران از ۳۱۴ مورد در سال ۲۰۲۱ به ۵۷۶ مورد در سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا کرد.

این گزارش از حکومت جمهوری اسلامی در زمره «بدنام‌ترین جلادان خاورمیانه و شمال آفریقا» یاد کرده و خبر می‌دهد که در سال گذشته میلادی، ۷۰ درصد از اعدام‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا انجام شده است.

در سال ۲۰۲۲، که ماه‌های پایانی آن با اوج‌گیری اعتراض‌های ضد حکومتی «زن، زندگی، آزادی» مصادف بود، شمار اعدام‌ها در ایران افزایش یافت و گزارش‌هایی نیز حاکی از پنهان‌کاری حکومت در مورد بسیاری از اعدام‌ها است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:13 0:00
لینک مستقیم

آنیس کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل، در مورد وضعیت در ایران گفت: «اخیراً، در تلاشی مذبوحانه برای پایان دادن به قیام مردمی، جمهوری اسلامی مردم را صرفاً به دلیل استفاده از حق اعتراض خود اعدام کرد.»

در ایران دست‌کم پنج نفر به اتهام جرائمی که زیر سن قانونی ۱۸ سال مرتکب شده بودند، اعدام شدند.

عفو بین‌الملل می‌نویسد افراد دیگری با جرائم زیر ۱۸ سال در مالدیو، ایران و عربستان سعودی همچنان در انتظار اعدام به سر می‌برند.

اعدام ۸۸۳ نفر در ۲۰ کشور

بر پایه گزارش عفو بین‌الملل، در سال گذشته میلادی، ۲۰ کشور در مجموع ۸۸۳ نفر را اعدام کرده‌اند، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۱ در ۱۸ کشور ۵۷۹ نفر بود.

در این میان، چین به تنهایی بیش از ۹۰ درصد از اعدام‌های شناخته‌شده را به خود اختصاص داده است.

به نوشته عفو بین‌الملل، اعدام‌های ثبت‌شده در سال گذشته در خاورمیانه و شمال آفریقا ۵۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد که از ۵۲۰ اعدام در سال ۲۰۲۱ به ۸۲۵ مورد اعدام در سال ۲۰۲۲ رسیده است. دست‌کم ۹۳ درصد اعدام‌های ثبت‌شده جهانی در سال ۲۰۲۲ (بدون محاسبه چین) در این دو منطقه صورت گرفته است.

بر اساس این آمار، تعداد اعدام‌ها در عربستان سعودی از ۶۵ مورد در سال ۲۰۲۱ به ۱۹۶ اعدام در سال پس از آن رسیده که افزایشی سه برابری نشان می‌دهد. سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند که در عربستان نیز مانند ایران روند دادرسی به پرونده‌های افراد بازداشت‌شده عادلانه نیست.

جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی و مصر مسئول ۹۰ درصد اعدام‌های مستندشده در جهان هستند و عفو بین‌الملل وضعیت این منطقه را «بسیار نگران‌کننده» توصیف می‌کند.

عفو بین‌الملل در گزارش خود از جامعه بین‌الملل خواسته است تا «به‌ طور محسوس بر فشار سیاسی و دیپلماتیک خود بر حکومت جمهوری اسلامی» بیفزایند تا از این روند افزایش اعدام جلوگیری شود.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود از پرونده جمشید شارمهد، شهروند آلمانی-ایرانی نام می‌برد که در ایران به اعدام محکوم شده است. عفو بین‌الملل از آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان خواست تا برای آزادی فوری جمشید شارمهد تلاش بیشتری کند.

جمشید شارمهد، مجری برنامه رادیویی اینترنتی «تندر»، از انجمن «پادشاهی ایران» در لس‌آنجلس، تابستان سال ۱۳۹۹، در جریان یک سفر کاری به امیرنشین‌های خلیج فارس ربوده شد و به ایران انتقال یافت.

XS
SM
MD
LG