لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۶

انتشار یک ویدئوی تازه از رفسنجانی؛ «عدم احراز صلاحیت من یک حرکت باندی بود»


پس از اظهارات حیدر مصلحی، وزیر سابق اطلاعات ایران، درباره چگونگی ردصلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات سال ۹۲، انتشار ویدیویی تازه از هاشمی نشان می‌دهد که او این اقدام را «یک حرکت باندی و برنامه‌ریزی‌شده» از «سوی نیروهای امنیتی و نظامی» می‌دانست.

حیدر مصلحی، وزیر سابق اطلاعات ایران، روز ۲۳ خرداد در مصاحبه‌ای تصویری با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲ گفت که خودش عامل ردصلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی بوده چرا که برآوردهای وزارت اطلاعات حاکی از پیروزی او در آن انتخابات بود.

حیدر مصلحی در این مصاحبه گفت به شورای نگهبان اطلاع داده بود که ارزیابی وزارت اطلاعات از «کف خیابان‌ها» و محاسبه «هزینه- فایده برای نظام» حاکی از آن است که آقای هاشمی رفسنجانی رای می‌آورد. او این امر را دلیل جلوگیری از شرکت هاشمی رفسنجانی در انتخابات عنوان کرده است.

آقای مصلحی البته بامداد سه شنبه ۲۵ خرداد در یک پیام اینستاگرامی از گفته‌های پیشین خود عقب‌نشینی کرده و نوشت که «فیلم منتشر شده در فضای مجازی بخشی از نظرات اینجانب در خصوص فرایند تأیید صلاحیت‌ها در سال ۹۲ می‌باشد که ناقص بیان شده است.»

او افزوده است: «البته نظر جامع و کامل نسبت به شورای محترم نگهبان در نشست خبری مورخ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ گفته شده و بزودی در صفحات رسمی منتشر خواهد شد.»

در تازه‌ترین واکنش‌‌ها نسبت به این موضوع، ویدیویی منتشرنشده از اکبر هاشمی رفسنجانی در سایت‌های خبری منتشر و در شبکه‌های اجتماعی همرسان شده که وی در آن به صراحت می‌گوید ردصلاحیت او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲، یک «حرکت باندی» و «برنامه‌ریزی‌شده سیاسی و امنیتی» بوده است.

در این ویدئو کمی پس از رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی گرفته شده، او می‌گوید که این اقدام از سوی شورای نگهبان «رد صلاحیت نبود بلکه عدم احراز صلاحیت بود» که به گفته او تحت «فشار نیروهای امنیتی و نظامی» صورت گرفت.

هاشمی درباره علت این اتفاق نیز گفته: «وقتی وزارت اطلاعات گزارش داد که بیش از ۷۰ درصد مردم در دور اول انتخابات به من رای می‌دهند»، این «تصمیم» اتخاذ شد.‎

محمد هاشمی رفسنجانی هم در گفت‌وگویی که در وب‌‌سایت قر‌ن نو منتشر شده، گفته سال ۹۲ سه نفر از اعضای شورای نگهبان همین داستان را برای اکبر هاشمی رفسنجانی تعریف کرده‌اند و «گفتند که ماجرا اینطوری شده و آقای مصلحی چنین کاری کرده است.»

رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی که از ابتدای حکومت جمهوری اسلامی عالی‌ترین سمت‌ها را در کشور بر عهده داشت، شوک بزرگی به انتخابات سال ۹۲ وارد کرد.

آقای هاشمی بدنبال این اتفاق، از حسن روحانی حمایت کرد که در پیروزی روحانی نقش تعیین‌کننده‌ای داشت.

پس از اظهارات تازه مصلحی در مورد رد صلاحیت رفسنجانی در سال ۹۲، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در توئیتی اظهارات وزیر پیشین اطلاعات در دولت محمود احمدی‌نژاد را رد کرد و نوشت که وی «هرگز چنین مطلبی را در جلسه شورا بیان نکرد و نسبت به دیگر مطالب کلی ایشان نیز به شدت اعتراض شد.»

اما در همین حال، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئيس‌جمهوری ایران که صلاحیت او نیز در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ رد شده، خواستار انتشار «فیلم و صوت کامل» جلسه شورای نگهبان شده است.

محسن هاشمی رفسنجانی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی و رئيس شورای شهر تهران هم نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نوشته و ضمن «تظلم‌خواهی»، از او خواسته است که «اجازه تغییر مسیر جمهوری اسلامی به حکومت به اصطلاح اسلامی» ندهد.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، نیز به خبرگزاری ایلنا گفته اظهارات آقای مصلحی نشان‌دهنده یک «بیماری» و «به انحراف رفتن حاکمیت مطلق قانون» است.

محمود صادقی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی هم در توئیتی تند نوشته است: «احتمالاً چند وقت دیگر شاهد گزارش هزینه-فایده‌ی زندگی و مرگ او نیز خواهیم بود.»

اشاره آقای صادقی به ابهامات پیرامون مرگ آقای رفسنجانی در روز ۱۹ دی ۱۳۹۵ هنگام شنا در یک استخر اختصاصی است که پیش از این نیز بارها به‌خصوص از سوی فرزندان او مطرح شده است.

با استفاده از گزارش شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG