لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۷

متهمان هواپیماربایی بین اهواز- بندرعباس پس از ۲۰ سال حبس «عفو شدند»


رسانه‌های ایران روز دوشنبه ۹ فروردین از عفو چهار متهم پرونده هواپیماربایی پرواز اهواز-بندرعباس پس از ۲۰ سال حبس خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، این افراد به پیشنهاد ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان سینما، و موافقت رئیس قوه قضائیه به مناسبت نیمه شعبان «عفو شده‌اند».

خالد حردانی، رسول حردانی، فرهنگ‌ پورمنصوری و شهرام پورمنصوری، عاملان اصلی این هواپیماربایی بودند که ابتدا به اعدام محکوم شدند اما حکم آن‌ها در نهایت به حبس ابد تغییر کرد.

ابراهیم حاتمی‌کیا از آن رو پیشنهاد آزادی این افراد را به قوه قضائيه داده است که او بر اساس این اتفاق، فیلم سینمایی «ارتفاع پست» را ساخت.

او ۳۱ فروردین ۹۹ طی نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، پیشنهاد عفو این چهار محکوم را مطرح کرده بود.

خالد حردانی، متهم ردیف اول این هواپیماربایی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و اخلال در امنیت پرواز، در سال ۱۳۷۹ به اعدام محکوم شد.

با این حال اجرای حکم اعدام او از سوی محمود هاشمی شاهرودی، رئیس وقت قوه قضائیه، متوقف شد و پس از این ماجرا، همه متهمان این هواپیماربایی از قوه قضائیه درخواست بخشش کردند.

آن‌طور که خبرگزاری ایسنا هشتم آبان سال ۸۶ گزارش کرده بود، کمیسیون عفو و بخشودگی قوه قضائیه پس از مدتی، حکم اعدام خالد حردانی را به ۲۰ سال زندان و حکم دو متهم دیگر را که برادران شهرام و فرهنگ پورمنصوری بودند، از حبس ابد به ۱۵ سال زندان کاهش داد.

به نظر می‌رسد که قوه قضائیه ایران زمان آغاز اجرای حکم ۲۰ و ۱۵ سال حبس متهمان را سال ۸۶ در نظر گرفته و حبس قبلی را لحاظ نکرده است. بدین ترتیب، این چهار متهم تاکنون ۱۴ سال از این حکم را تحمل کرده بودند.

خانواده حردانی ۲۳ آذر ۷۹ سعی کردند هواپیمای اهواز - بندرعباس را در میانه مسیر به مقصد آمریکا بربایند اما پس از درگیری با کادر پرواز موفق به هواپیماربایی نشده و بازداشت شدند.

۲۳ نفر از مسافران این پرواز عضو یک خانواده بودند و آن‌ها پس از بازداشت، علت واقعی اقدام خود را «فقر و فشار اقتصادی» اعلام کردند.

نماینده مدعی العموم در جلسات دادگاه، اقدام هواپیماربایان در این ماجرا را «غیرسیاسی» عنوان کرد و گفت که ماموران وزارت اطلاعات نیز اقدام آن‌ها به‌دلیل «مشکلات اقتصادی» را تایید کرده‌اند.

شهرام پورمنصوری، از متهمان این آدم‌ربایی، در جلسه دادگاه گفته بود که از هواپیماربایی «خبر نداشتم» و «یک ساعت قبل از سوار شدن به هواپیما به خاطر رودربایستی با خالد {حردانی} که داماد ما است، این اسلحه را گرفته و با جاسازی در داخل کفشم، آن را به داخل هواپیما بردم».

رسول حردانی که زمان هواپیماربایی کمتر از ۱۸ سال سن داشت، پیشتر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر گفته بود که پس از ۱۵ سال حبس، در زندان اوین ازدواج کرده است.

در فیلم ارتفاع پست، حمید فرخ‌نژاد و لیلا حاتمی دو نقش اصلی را بازی کرده‌اند. این فیلم که در سال ۸۱ خورشیدی به نمایش درآمد، جوایز سینمایی متعددی کسب کرد.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری‌ها مهر و ایسنا/ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG