لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۳

کشف گور دسته‌جمعی دانش‌آموزان بومی مدرسه شبانه‌روزی در کانادا


CANADA-INDIGENAS-CUERPOS
CANADA-INDIGENAS-CUERPOS

دولت کانادا اعلام کرده که گور دسته‌جمعی ۲۱۵ کودک بومی در یک مدرسه شبانه‌روزی را کشف کرده است.

مدرسه کملوپس با هدف جداسازی کودکان بومی از خانواده و تدریس زبان انگلیسی به آنها به جای زبان مادری و فرهنگ بومی، توسط کلیسای کاتولیک در سال ۱۸۹۰ راه‌اندازی شد و در اواخر دهه ۶۰ میلادی نظارت بر این مدرسه شبانه‌روزی به دولت کانادا محول شد. این مدرسه در سال ۱۹۷۸ تعطیل شد.

اکنون بعد از چهار دهه تعطیلی، جسد ۲۱۵ کودک بومی محصل این مدرسه در محوطه آن کشف شده و آقای جاستن ترودو، نخست‌وزیر کانادا روز شنبه ۸ خردادماه اعلام کرد از این حادثه دلخراش «شوکه و پریشان» شده است.

کودکان قربانی که برخی از آنها سه ساله بوده‌اند، بیشتر از افراد جامعه بومی «سِپواخِمپ» هستند.

هاروی مک‌لوید از محصلان این مدرسه در دهه ۱۹۶۰ به سی‌ان‌ان گفته است که آن زمان دانش‌آموزان گمانه‌زنی‌هایی درباره وجود چنین حوادثی در مدرسه کملوپس داشتند و اکنون واقعی بودن این موضوع دردناک نهایتا اعلام شده است.

رئیس جامعه سِپواخِمپ نیز روز شنبه گفت: «بعد از مدتها این خبر دردناک تایید شد. به نظر می‌رسد هویت کودکانی که در گورهای دسته‌جمعی دفن شده‌اند، مشخص نیست و دفن دسته‌جمعی آنها مستند نشده است.»

وی که خود نیز در این مدرسه درس خوانده بود، می‌گوید برای دهه‌ها خیلی از دانش‌آموزان نگران بودند که چه بر سر همکلاسی‌هایشان آمده است: «بسیاری از آنها مفقود شده بودند و نمی‌دانستیم کجا رفته‌اند و خوشحال بودیم که از مدرسه اجباری شبانه‌روزی رفته‌اند؛ اما اکنون می‌دانیم که در واقع مرده‌اند».

سال ۲۰۱۵ «کمیسیون حقیقت و اصلاح» کانادا گزارشی درباره مدارس اجباری برای بومی‌ها منتشر کرد که می‌گوید هزارن کودک از خانواده‌هایشان جدا شده و مجبور به ماندن در مدارس شبانه‌روزی شده بودند.

این گزارش از آزار جسمی، جنسی و روانی کودکان بومی در مدارس شبانه‌روزی بومیان هم در دوران تحت کنترل کلیسای کاتولیک و هم دولت فدرال کانادا، خبر داده بود.

این کمیسیون از دولت کانادا خواسته بود درباره دانش‌آموزان مفقود این مدارس تحقیق کند. البته کمیسیون یاد شده تخمین زده بود ۴ هزار کودک در این مدارس درگذشته‌اند. علت درگذشت بسیاری از دانش‌آموزان احتمالا بیماریه‌ای واگیردار بوده است.

جاستن ترودو نخست وزیر کشور روز شنبه با انتشار توئیتی اعلام کرد خبر کشف گور دسته‌جمعی کودکان در مدرسه کملوپس قلب وی را به شدت آزرده و این حادثه دردناک برگی «تاریک و مایه شرمندگی» در تاریخ کانادا است.

با استفاده از گزارش‌های سی‌ان‌ان و توئیتر شخصی ترودو؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG