لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۲

امام جمعه تهران اف‌ای‌تی‌اف را «کاپیتولاسیون» و «ذلت‌بار» خواند


کاظم صدیقی امام جمعه تهران
کاظم صدیقی امام جمعه تهران

امام جمعه تهران ضمن تشکر از شورای نگهبان به دلیل رد لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم، اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی را «کاپیتولاسیون» و «ذلت‌بار» خواند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، کاظم صدیقی درخطبه های روز ۱۸ آبان گفت که «ما توقع داریم مسئولین ما قوانین ذلت‌بار را تعقیب نکنند،FATF و امثال آن ادامه کاپیتولاسیون است».

وی از مقامات جمهوری اسلامی خواست، از طرح‌هایی که «در اتاق فکر استعمار پخته می‌شود» پرهیز کنند.

آقای صدیقی همچنین از شورای نگهبان به دلیل اینکه به گفته او، «توقع انقلابیون» را در نظر گرفته است، تشکر کرد.

لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم که از آن به عنوان «مهم‌ترین» لایحه مرتبط با اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی (FATF) نام برده می‌شود، به تازگی از سوی شورای نگهبان رد شده است.

«هیئت عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام» که در مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت می کند نیز ایراداتی را به این لایحه گرفته است.

با این حال علی لاریجانی، رئیس مجلس، در نامه ای به دبیر شورای نگهبان اعلام کرده که این ایرادات خارج از زمان قانونی اعلام شده و مجلس آنها را بررسی نخواهد کرد.

برخی از نمایندگان مجلس از جمله علی مطهری نیز اقدامات «هیئت عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام» را به معنای تشکیل «شورای نگهبان دوم» دانسته‌اند.

با این حال احمد توکلی و محمدرضا باهنر، دو عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نسبت به تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم در این مجمع ابراز خوشبینی کرده اند.

براساس قوانین ایران مجلس می تواند ایرادات شورای نگهبان به این لایحه را رفع کند و یا «با اصرار» بر مصوبه خود این لایحه را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال کند.

در همین حال مجتبی ذوالنور، از اعضای جبهه پایداری در مجلس، گفت که ایرادات شورای نگهبان «به هیچ عنوان قابل رفع نیست چراکه ایرادات وارده به متن کنوانسیون است نه شروط کمیسیون امنیت ملی مجلس».

از سه لایحه دیگر گروه ویژه اقدام مالی شامل «لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم»، «لایحه اصلاح قانون مبارزه با پول‌شویی» و «لایحه پالرمو»، تنها نخستین آنها به تایید شورای نگهبان رسیده و تکلیف بقیه نامشخص است.

با وجود مخالفت قبلی آیت‌الله خامنه‌ای، در جلسه علنی بررسی لایحه سی‌اف‌تی در مجلس اعلام شد که رهبر جمهوری اسلامی با تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم مخالفتی ندارد.

گروه ویژه اقدام مالی، اف‌ای‌تی‌اف، ۲۷ مهرماه ضمن ابراز تأسف از این که هنوز اکثر موارد مربوط به تعهدات ایران حل‌ناشده باقی مانده است، در عین حال تعلیق ایران از فهرست سیاه این گروه را برای چهار ماه دیگر تمدید کرد که مورد استقبال مقام‌های جمهوری اسلامی قرار گرفت.

در همین حال صندوق بین‌المللی پول به ایران توصیه کرده است که اقدامات ضد پول‌شویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم را تا قبل از ضرب‌الاجل فوریه ۲۰۱۹ (گروه ویژه اقدام مالی) انجام دهد.

پیش از این تعدادی از نمایندگان مجلس، از جمله علیرضا بیگی، به نقل از عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، اعلام کرده بودند که هر چند اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی ارتباط مستقیمی با برجام ندارد، اما «مساعدت» اروپایی‌ها در مذاکرات جدید با ایران بستگی به اجرای این مقررات دارد.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری‌های ایسنا، ایرنا، اعتماد آنلاین و رادیو فردا؛ ا.م /
XS
SM
MD
LG